مدیریت محتوا

مرکز تولید و مدیریت محتوای تخصصی

مدیریت محتوا

مرکز تولید و مدیریت محتوای تخصصی

در این سایت کلیه خدمات تولید و مدیریت محتوا انجام می گیرد.

۵ مطلب در تیر ۱۴۰۲ ثبت شده است

همه چیز درباره لمینت ها و کامپوزیت های دندان


شاید این ضرب المثل ژاپنی را شنیده باشید: «مردی که می خندد موفق تر است». خنده خیلی مهمه در واقع لبخند سلامت جسم و روح ما را تضمین می کند. اولین چیزی که هنگام لبخند زدن می بینید دندان های سفید شماست. داشتن دندان های سالم و جذاب لبخند شما را زیباتر می کند. در دهه های اخیر، تلاش جامعه پزشکی با هدف ارتقای سلامت دندان همراه با زیبایی بوده است. روش های ترمیم لمینت و کامپوزیت دندان وجود دارد.

تجزیه و تحلیل معادله کلی

دندان ها یکی از مهم ترین اعضای بدن هستند. آسیاب کردن و بریدن غذا بیان درستی از عملکرد دندان است. در واقع نقش دندان ها بر سبک زندگی ما تاثیر زیادی می گذارد. هر بزرگسال معمولاً 30-32 دندان در فک بالا و پایین دارد. یعنی هر فک 16 دندان دارد. ساختار دندان ها به گونه ای است که هر کدام از آنها بسته به شکل و چینش عملکرد خاصی را انجام می دهند. در واقع شما می توانید دندان ها را موجودی با عملکردهای متفاوت بسته به ویژگی های هر فرد در نظر بگیرید.

دندانپزشکی مطب دکتر یوسف بالوی پور

سیستم دندانپزشکی

ما می توانیم به ساختار دندان ها از دیدگاه های مختلف نگاه کنیم.

دندان های دائمی و دندان های شیری

دندان های دائمی از 6 تا 7 سالگی شروع به رشد می کنند. دندان های دائمی مانند دندان عقل در جایی که دندان های شیری رشد می کنند رشد نمی کنند. بهتر است از معاینه ماهانه دندانپزشکی برای سلامت و سلامت دندان های کودکان غافل نشوید.

دندان های شیری از 6 ماهگی شروع به ظاهر شدن می کنند. هنگامی که دندان های شیری ظاهر می شوند، اولین دندان های دائمی در پشت آن ها وارد می شوند.

فک بالا و پایین دارای هشت دندان جلو، چهار دندان آسیاب و هشت دندان شیری است.

انواع ساختار دندان

دندان ها بر اساس ساختار و ساختارشان به دندان های سخت و نرم تقسیم می شوند. مغز، عاج، سمنتوم و مینای دندان سخت هستند. در طرف دیگر رباط ها و پالپ دندان های نرم قرار دارند. در مورد هر یک از آنها توضیح مختصری ارائه می کنیم.

پالپ دندان: یکی از مهم ترین قسمت های داخلی دندان، پالپ دندان است. از تاج دندان تا انتهای پالپ را پالپ می گویند. لازم به ذکر است که در هنگام عفونت دندان، اگر عفونت به عصب یا پالپ دندان برسد، باعث بیماری لثه و حفره دهان می شود.

عاج: عاج بزرگترین قسمت دندان است. بخش عمده عاج دندان از آب، هفت درصد مواد معدنی و سی درصد مواد آلی تشکیل شده است.

سمنتوم دندانی: دندان توسط سمنتوم دندان به استخوان آلوئول متصل می شود. از استخوان ساخته شده است، اما نه به سختی استخوان.

مینای دندان: مینای دندان به عنوان محافظ عمل می کند. از دندان ها در برابر مواد اسیدی و پلاک محافظت می کند. اگر مینای دندان آسیب دیده باشد، قابل ترمیم نیست.

رباط ها: رباط ها دندان را به استخوانی متصل می کنند که ریشه ندارد. رباط پریودنتال بخشی از بافت نرم دندان است، اما دارای بافت متراکم نیز می باشد.

پالپ دندان: پالپ دندان وظیفه تغذیه و بازسازی عاج را بر عهده دارد. عصب دندان نیز بخشی از پالپ است.

ناحیه دندانی

دندان های فک بالا عبارتند از: دندان های ثنایا (ثنایای مرکزی، ثنایای جانبی، نیش فوقانی)، دندان های آسیاب کوچک.

(مولر اول، مولر دوم) و مولر بزرگ (مولر اول، مولر دوم، عقل).

دندان های فک پایین عبارتند از: پرمولر (پرمولر میانی، پرمولر لترال، دندان نیش پایین)، پرمولر (پرمولر اول، پرمولر دوم)، مولر بزرگ (مولر اول، مولر دوم، دندان عقل).

از سیر سفید تا پیاز قرمز را مخلوط کنید

کامپوزیت شبیه یک اثر هنری است. در واقع نوع کیفیت کامپوزیت به مهارت دندانپزشک بستگی دارد. امروزه افراد زیادی به دنبال لبخندی زیبا و جذاب هستند. کامپوزیت و لمینت یکی از راه های ایجاد لبخند و زیر مجموعه لمینت کامپوزیت است.

کامپوزیت از رزین ساخته شده و رنگی مشابه دندان های طبیعی دارد. برای اینکه مفهوم کامپوزیت را به طور کامل برای خوانندگان این مقاله توضیح دهیم، می توان گفت که کامپوزیت شبیه پرکردگی دندان است با این تفاوت که مواد به صورت خمیری روی دندان قرار می گیرد. در این روش از دندان تراش یا اشیاء مشابه استفاده نمی شود.
 

انواع ترکیب

انواع مختلفی از کامپوزیت ها مانند لمینت وجود دارد. کامپوزیت ها بسته به شکل و اندازه دندان به دسته های مختلفی تقسیم می شوند. شایان ذکر است انتخاب تمامی روش های کامپوزیت به نوع دندان و حساسیت فردی با نظر پزشک بستگی دارد.

جامع میکروفیلډ

نام دیگر این گروه دانه درشت است که برای اولین بار وارد بازار و صنعت پزشکی شد. این نوع کامپوزیت از 10 تا 50 میکرومتر ساخته می شود. این نوع ترکیبات از نظر دوام و استحکام بسیار عالی و در نوع خود بهترین هستند اما زیبایی کافی ندارند. کامپوزیت های ماکروفیلد از بین رفته اند و امروزه به ندرت مورد استفاده قرار می گیرند.

کامپوزیت میکروفیلامنت

کامپوزیت های میکرو فیبر به عنوان دانه های میکرو نیز شناخته می شوند. چنین کامپوزیت هایی دارای دانه های ریز با اندازه کمتر از 100 نانومتر هستند. برخلاف فیل ماکرو، جذابیت و زیبایی خاصی به دندان ها می بخشد، اما فاقد استحکام و دوام فیل ماکرو است. به عنوان مثال، اگر از کامپوزیت میکروفیل استفاده می کنید، دندان های فک پایین در پشت دهان ممکن است هنگام جویدن غذای سفت ترک بخورند.

ترکیب ترکیبی

این نوع ترکیب قدرت یک ترکیب ماکروفیل را دارد، اما هزینه بالایی دارد. در واقع ترکیب هیبرید بین ترکیبات ماکروفیل و میکروفیل است. مواد تشکیل دهنده آن شامل الیاف شیشه در رزین پلیمری است که دلیل گرانی کامپوزیت های هیبریدی است. شایان ذکر است که این نوع ترکیب عمدتاً در دندان های عقب استفاده می شود.

ترکیب میکرو هیبریدی

میکرو هیبرید نوع جدیدی از مواد است که سطح بالایی از استقامت و استحکام را نشان می دهد. این کامپوزیت نه تنها بادوام است، بلکه زیبایی دندان ها را نیز افزایش می دهد. میکروهیبرید از ذرات 100 نانومتر تا 1 میکرون تشکیل شده است.

ترکیبات نانو هیبریدی

با پیشرفت علم و فناوری، نانوذرات با مواد کامپوزیت هیبریدی ترکیب شده اند. به این ترتیب کامپوزیت های جدیدی وارد بازار پزشکی شده اند. این نوع کامپوزیت استحکام لازم را دارد و زیبایی زیبایی را برای دندان ها به ارمغان می آورد. لازم به ذکر است که پزشک سنتز را به درستی انجام می دهد که در این صورت از امتیاز حریم خصوصی برخوردار خواهید شد. از مزایای این روش می توان به عدم دندان قروچه، زمان درمان کوتاه و دندان طبیعی اشاره کرد.

نام کامپوننت Fie LD

بهترین و پیشرفته ترین نوع کامپوزیت در جامعه پزشکی، کامپوزیت نانوفیلد است. نانو با توانایی های خاص خود می تواند بهترین ترکیب ممکن را ایجاد کند. در استقامت و زیبایی در رتبه اول و در قدرت در اوج قرار دارد.

کاربردهای کمپوست

واضح است که افرادی که دندان های تک و زیبا دارند نیازی به کامپوزیت ندارند. از طرفی کسانی که دچار پوسیدگی دندان، فاصله زیاد بین دندان ها، زردی و مواردی از این دست هستند، فن های دندانی ایجاد می شود. در واقع کامپوزیت به دندان ها شکل و سفیدی می بخشد و از آنجایی که داشتن لبخندی زیبا یکی از عوامل اعتماد به نفس و جذابیت است، کامپوزیت گامی برای ترمیم دندان است.

امکان ترکیب

مهمترین مزیت آن عدم نیاز به دندان قروچه در طول درمان است و به طور طبیعی فرد استرس کمتری به دندان ها وارد می کند. زیرا در صورت تیز شدن دندان ها امکان بازگشت به حالت قبل وجود ندارد. گاهی اوقات افرادی که جوان هستند بعد از کامپوزیت احساس رضایت می کنند اما پس از مدتی ترجیح می دهند به موقعیت قبلی خود برگردند که در این صورت می توان کامپوزیت را به راحتی با لمینت جایگزین کرد. در صورت وجود مشکل می توان آن را برطرف کرد.

یک دوره کوتاه درمان نیز انسان را نجات می دهد. این ترکیب هزینه کمی دارد. احساس گرما چه سرد و چه گرم ایجاد نمی کند و ظاهر طبیعی دارد. جالب اینجاست که می توان از روکش ها برای پرکردن دندان ها نیز استفاده کرد.
 

یکی از مهمترین مزایای دندان های کامپوزیت این است که به نگهداری بسیار کمی نیاز دارند. در این روش ترمیم نیازی به برداشتن قسمت هایی از دندان برای نصب روکش ها، روکش ها و سایر ترمیم های چینی نیست. حتی می توانید مقدار کمی از ساختار دندان را با استفاده از مواد باندینگ قوی حذف کنید و مشکلات جدی دندانی مانند پوسیدگی یا پوسیدگی دندان را برطرف کنید.

جالب است بدانید که در اکثر موارد استفاده از روش ترمیمی کامپوزیت یک روش یک بار ویزیت محسوب می شود و بر خلاف روش ترمیمی کامپوزیت، استفاده از روش ترمیمی کامپوزیت نیازی به لابراتوارهای دندانپزشکی ندارد که این روش تکرار خواهد شد. روند درمان در اکثر موارد به دلیل تجربه و مهارت بالای دندانپزشک، فرآیند ترکیبی در یک جلسه انجام می شود.

کامپوزیت ها این قابلیت را دارند که با رنگ طبیعی دندان افراد مطابقت داشته باشند. مردم به طور کلی فکر می کنند که دندان ها سایه ای از سفید هستند. اما در واقع هر دندان از ریشه تا بالا دارای درجه خاصی است. همانطور که قبلاً اشاره کردیم، رزین کامپوزیت این قابلیت را دارد که به صورت یک سایه رنگی وجود داشته باشد. به همین دلیل، دندان های شما به روشی کاملا طبیعی بهبود می یابند و با دندان های دیگر شما همخوانی پیدا می کنند.

به طور کلی کامپوزیت ها به عنوان یک روش درمانی برای دندان های نوجوانان توصیه می شود. این روش به عنوان یک روش موقت موثر است. دلیل استفاده از کامپوزیت برای ترمیم دندان های کودکان و نوجوانان این است که دندان های آنها هنوز در حال رشد است و ترمیم دندان دائمی توصیه نمی شود. بنابراین، دندانپزشکان می توانند از کامپوزیت دندان برای بازیابی عملکرد و ظاهر دندان های نوجوانان تا زمانی که برای ترمیم دائمی آماده شوند، استفاده کنند.

معایب کامپوزیت و مراقبت های بعدی

پس از مونتاژ باید دقت ویژه ای داشت، در غیر این صورت کامپوزیت باید تعمیر شود. زرد شدن رنگ کامپوزیت و سن کم کامپوزیت ها مشکل عدم مراقبت است. استفاده از مسواک و دهانشویه یا حتی آب نمک می تواند به محکم و بادوام دندان های شما کمک کند. اگرچه کامپوزیت ها هزینه کمتری نسبت به لمینت ها دارند. اما از بسیاری جهات هزینه ایجاد می کند. این هزینه ها ناشی از شکستگی در مواد کامپوزیت، شکستگی یا حتی تغییر رنگ دندان است. لطفا توجه داشته باشید که باید به رنگ، شفافیت و سبک مواد کامپوزیت ساخته شده برای دندان های خود توجه کافی داشته باشید. زیرا در غیر این صورت ماده کامپوزیت طبیعی بودن خود را از دست می دهد. برای کاهش احتمال شکستگی دندان های خلفی باید از مواد کامپوزیت با مقاومت بالا استفاده کرد.

فازهای مرکب

همانطور که در بالا ذکر شد، این ترکیب ترکیبی از مهارت و تجربه پزشک است. انتخاب یک پزشک شایسته اولین قدم برای ترکیب صحیح است.

اگر دندان های دیگر فرد نیاز به ترمیم یا درمان دارند، بهتر است قبل از شروع کامپوزیت ترمیم شوند. سپس سطح دندان با یک برس تمیز می شود. پس از تمیز کردن دندان، مقداری مواد کامپوزیت روی دندان های فرد قرار می گیرد تا شفافیت و رنگ کامپوزیت را به نظر و ترجیح وی تایید کند. در این بین می توانید از نظر متخصص استفاده کنید.

پس از خشک شدن دندان ها، کامپوزیت ساخته شده با چسب مخصوص (چسب) به صورت لایه ای نازک و زیر نظر پزشک متخصص روی دندان ها زده می شود و با نور آبی سفت می شود.

برای تکمیل فرآیند مفصل باید عوامل ایجاد ترک و شکستگی از بین رفته و مرحله تمیز کردن دندان ها آغاز شود. سپس طول مواد آن را می گیریم. بنابراین تمام قطعات دارای سطح صاف و صافی هستند. در نهایت دندان ها پس از درمان فیزیولوژیکی شسته شدند.

معمولاً پس از قرار دادن کامپوزیت روی دندان ها، جلسه دیگری برای فرد در نظر گرفته می شود تا به مسائلی از جمله ارتفاع مواد رسیدگی کند.

لامینیس از صفر تا صد

روش دیگر ترمیم دندان لمینت است. امروزه لمینت طرفداران زیادی دارد. کاربران لمینت اغلب جنبه زیبایی را در نظر می گیرند. در واقع لمینت یک لایه بسیار نازک از مواد خاص است که روی دندان ها قرار می گیرد. رنگ لمینت روی دندان به سلیقه فرد بستگی دارد. برخی از افراد لمینت را همرنگ دندان های خود دارند که جلوه ای طبیعی می دهد. برخلاف این افراد، بسیاری ترجیح می دهند سفیدی لمینت را افزایش دهند. لمینت به همان اندازه و مطابق با دندان ها اعمال می شود.
 

معمولا لمینت دندان برای چه کسانی توصیه می شود؟

روکش های دندانی از یک پوسته نازک چینی (سرامیک) یا کامپوزیت تشکیل شده است که توسط دندانپزشک به دندان چسبانده می شود. با استفاده از ونیرهای کامپوزیت دندانی و سرامیکی، می‌توانید ظاهری دلپذیرتر به دندان‌ها و لبخندتان ببخشید و در عین حال از روکش‌های سفارشی متناسب با شکل و ویژگی‌های منحصربه‌فرد خود بهره‌مند شوید.

• زیرا دندانپزشکان با کمک روکش های نازک حسی طبیعی به دندان آسیب دیده شما می دهند.

پلاک به شما کمک می کند دندان ها را سفید کرده و ظاهر دندان های خود را بهبود بخشد.

• انواع روکش های سرامیکی و کامپوزیت نقش مهمی در کاهش فاصله بین دندان ها و پرکردن آن ها دارند.

• با استفاده از لمینت ها می توان به طور موثری از پوسیدگی دندان جلوگیری کرد و از پیشرفت آن جلوگیری کرد.

• ترمیم و ترمیم دندان های شکسته

• خط ناهموار لثه را اصلاح کنید

انواع لمینت

Keramiches Dentallaminat

لمینت سرامیکی برای ظاهری جذاب و زیبا استفاده می شود. همانطور که از نام آن پیداست لمینت سرامیکی از سرامیک مرغوب تشکیل شده است. این نوع لمینت به صورت جداگانه برای دندان های هر فرد در لابراتوار تخصصی دندانپزشکی ساخته و تهیه می شود. لمینت های سرامیکی نور را بر روی دندان منعکس می کنند و همچنین به دلیل سطح صاف و صیقلی که دارند کمتر در معرض لک و تغییر رنگ هستند. در واقع سطح شیشه سرامیک لمینت اصلا رنگی به خود نمی گیرد. برای استفاده از لمینت سرامیکی باید دندان ها را آماده کرد و قالب دندان درست کرد. در سایر جلسات کار لمینت با استفاده از روکش های موقت و در نهایت استفاده از روکش های دائمی روی دندان ها تکمیل می شود.

افرادی که بین دندان های خود فاصله زیادی دارند و تغییر رنگ یا لکه روی دندان های خود مشاهده می کنند بهتر است از لمینت سرامیکی استفاده کنند.

لازم به ذکر است پس از چسباندن لمینت به دندان انسان، دیگر امکان تغییر رنگ و شکل آن وجود ندارد و در صورت شکستگی باید تعویض شود.

لمینت کامپوزیت

اگر به دنبال ظاهری طبیعی هستید، بهتر است از لمینت کامپوزیت استفاده کنید زیرا مواد آن همرنگ دندان شما است. جنس این نوع لمینت پلیمری است و به کمک اشعه لمینت را به دندان می چسبانند و به عنوان یک لایه محافظ روی مینای دندان قرار می دهند.

دندان های کامپوزیت ممکن است نیاز به تعویض داشته باشند و طول عمر دندان های کامپوزیت به طور قابل توجهی کوتاه تر است. افرادی که فضای کمتری بین دندان‌های خود دارند و می‌خواهند ناهماهنگی خفیف تا متوسط ​​دندان‌های خود را برطرف کنند، باید از ونیرهای کامپوزیت استفاده کنند. تفاوت لمینت و کامپوزیت را در ادامه خواهید خواند.

بیشتر بخوانید: https://drsheidaclinic.com/dental-laminate/

مغز و اعصاب چیست و متخصص مغز و اعصاب کیست؟


متخصص مغز و اعصاب، متخصص مغز و اعصاب، جراح مغز و اعصاب، روانپزشک، روانکاو، روانشناس و غیره. واژه ای است که بارها شنیده شده است، اما به دلیل تشابه نام این تخصص ها در زبان فارسی، حتی در بین افراد تحصیل کرده، اغلب با هم استفاده می شود.

اما در واقع با چندین تخصص و زمینه های فعالیت گسترده و متنوع روبرو هستیم که در برخی موارد دارای ویژگی های مشترکی هستند.

در بسیاری از موارد سردرگمی بیمار در مورد جزئیات وظایف هر یک از این تخصص ها باعث اتلاف وقت و هزینه بیمار و تاخیر در تشخیص بیماری می شود و گاه آسیب های جبران ناپذیری به بیمار وارد می کند.

در این مقاله هر یک از این تخصص ها و تجربیات به تفصیل توضیح داده شده است.

متخصصان مغز و اعصاب چه بیماری هایی را درمان می کنند؟

سیستم عصبی انسان به طور کلی به دو نوع تقسیم می شود: سیستم عصبی مرکزی (مغز و نخاع) و سیستم عصبی محیطی (اعصاب و اعصاب ماهیچه ای).

کلیه شرایط و بیماری های مربوط به هر قسمت از سیستم عصبی تحت نظر متخصص مغز و اعصاب است.

از آنجایی که اعصاب در همه جای بدن وجود دارد، بیماری های عصبی چشم، پوست، ماهیچه ها، گوش ها، گلو، دست ها و پاها، دهان تا مقعد، دستگاه گوارش و غیره را درگیر می کند. متخصص مغز و اعصاب یا رشته مغز و اعصاب

همین الان:

بیماری های عروق مغزی: سکته مغزی

بیماری های عصبی: آلزایمر، پارکینسون

انواع ضعف عضلانی، مانند ALS (بیماری استیون هاوکینگ)

بیماری هایی که میلین (بافتی که سلول های عصبی را احاطه کرده است) را از بین می برند، مانند ام اس که باعث مشکلات زیادی از جمله ضعف عضلانی می شود.

عفونت های سیستم عصبی مانند مننژیت و آبسه های مغزی

انواع سردرد

اختلالات حرکتی مانند پارکینسون و تکان های عضلانی و حرکات اضافی و غیر ارادی

انواع صرع

بیماری های مرتبط با آسیب های ستون فقرات (دیسک کمر، تنگی کانال نخاع و ...)

مشکلات گفتاری و شنوایی مربوط به سیستم عصبی، به خصوص اگر به طور ناگهانی رخ دهد

تومورهای مغزی سیستم عصبی (سوالات در مورد جراحی در زمینه جراحی مغز و اعصاب یا جراحی مغز و اعصاب است)

اختلالات خواب

با چه علائمی باید به متخصص مغز و اعصاب مراجعه کنیم؟

علائم هشدار دهنده عصبی

سردرد

سرگیجه

احساس ضعف عضلانی

جیغ و داد و فریاد

درد، سردی و از دست دادن حس در بدن مانند بی حسی در صورت، دست ها، پاها

درد مزمن در هر نقطه از بدن

حرکت

مشکل در راه رفتن (راه رفتن آهسته، بی نظمی و عدم تعادل)

تغییرات ناگهانی در بینایی و شنوایی

خشکی ماهیچه

اختلالات خواب (مشکل در به خواب رفتن، لرزش و بی قراری پاها در هنگام خواب، بیدار شدن در پایان شب، به خواب رفتن ناگهانی و غیره)

اختلالات تفکر (اختلالات حافظه، اختلالات حافظه، اختلالات شناختی)

اختلال در گفتار (تکلم نامفهوم، کندی گفتار، لکنت زبان و ... به خصوص در موارد ناگهانی)

هر گونه از دست دادن هوشیاری (احساس خواب آلودگی، گیجی و غیره)

متخصص مغز و اعصاب هر بیماری را با استفاده از روش های مختلف تشخیص می دهد.

متخصص مغز و اعصاب چگونه ارزیابی و تشخیص می دهد؟

اولین قدم گرفتن شرح حال دقیق از بیمار است:

علائم از چه زمانی شروع شد؟

کدام قسمت اول ضربه می زند؟

فرد چقدر بیمار است؟

بنابراین، هنگامی که به متخصص مغز و اعصاب مراجعه می کنید، لازم است تمام اطلاعات صحیح را ارائه دهید تا پزشک در تشخیص فریب نخورد و روند درمان سریعتر پیشرفت کند.
 

نحوه تماس با متخصص مغز و اعصاب

معاینات عصبی با توجه به محرک اصلی بیمار عبارتند از: معاینه سر، گردن و فوندوس بیمار، معاینه اندام، رفلکس، تعادل، معاینه عصب اثنی عشر، معاینه لمس، وضعیت و ....

سپس با توجه به اطلاعات به دست آمده، با توجه به تشخیص احتمالی، پزشک برای تشخیص بهتر از ابزارهای پاراکلینیکی استفاده می کند.

ابزارهای پاراکلینیکی مورد استفاده متخصصان مغز و اعصاب چیست؟

توموگرافی کامپیوتری

سی تی اسکن

آنژیوگرافی عروق مغزی

IRM

نوار عصب و عضله (EMG-NCV)

الکتروانسفالوگرام (EEG)

درمان اختلالات مغزی و عصبی

به دلیل شیوع اختلالات روانی و عصبی، به طور طبیعی درمان های مختلفی برای اختلالات مختلف وجود دارد.

از جمله دارودرمانی، جراحی، فیزیوتراپی، کاردرمانی، گفتار درمانی، درمان های نوین طب فیزیکی مانند مغناطیس درمانی، امواج شوک و غیره.

این مشکل باعث شده است که از چندین متخصص به طور همزمان برای درمان چندین بیماری عصبی استفاده شود.

شباهت های زیادی بین مغز و اعصاب و پرستاری، روماتولوژی، طب فیزیکی، پرتودرمانی، شیمی درمانی، روانپزشکی و غیره وجود دارد.

به عنوان مثال، زمانی که یک بیمار علائم مربوط به تومور مغزی را دارد. پس از معاینات اولیه و معاینات پاراکلینیکی، متخصص مغز و اعصاب وظیفه تشخیص را بر عهده دارد و در صورت نیاز به جراحی، بیمار به جراح مغز و اعصاب ارجاع داده می شود.

متخصصان مغز و اعصاب نیز وظیفه نظارت پزشکی را بر عهده دارند و اگر برای حرکت قدرت عضلانی بیمار لازم باشد، به فیزیوتراپ یا فیزیوتراپیست و اگر تومور قبل یا بعد از عمل نیاز به پرتو درمانی یا شیمی درمانی داشته باشد، بیمار باید تحت نظر باشد. به متخصص رادیوتراپی و متخصص انکولوژی مراجعه کنید.

در طول درمان می توان بیمار را برای حفظ شرایط روانی و کمک به خواب و استراحت و مدیریت اضطراب ناشی از بیماری به روانشناس و روانپزشک ارجاع داد و در روند درمان کمک کرد.

روانپزشک کیست و چه چیزی را درمان می کند؟

روانشناس کیست و چه نوع درمانی انجام می دهد؟

متاسفانه در بیماری های عصبی از آنجایی که در بسیاری از موارد سیستم عصبی مستقر نیست و مکانیسم بسیاری از بیماری ها مشخص نیست، روند درمان طولانی می شود و در بسیاری از موارد فقط پیشگیری از پیشرفت امکان پذیر است. بیماری ها و عوارض ناشی از این بیماری است و درمان قطعی ندارد.

با پیشرفت تکنولوژی و گسترش دانش پزشکی و فوق تخصصی شدن مداخلات درمانی و تشخیصی در علوم اعصاب، همانند سایر رشته ها، بورسیه تعریف شده است.

در حال حاضر شش بورسیه (دوره ویژه) در این زمینه وجود دارد. که شامل فیلدهای زیر می باشد:

الکترومیوگرافی و جامعه هدایت عصبی محیطی

مسکن درد

فلوشیپ رادیولوژی مداخله ای

بورسیه MS

شرکت سکته مغزی

فلوشیپ فیزیولوژی عصبی

پزشکان عمومی پس از گذراندن دوره پزشکی عمومی و طرح جنرال، در یک دوره تخصصی چهار ساله در رشته مغز و اعصاب و یک برنامه تخصصی دو ساله برای تحصیل در گروه مورد نظر و مورد نیاز خود شرکت می کنند. دوره های فوق تخصصی فوق الذکر و به صورت فلوشیپ شروع می شود. آنها کار میکنند.
 

رفرنس مقاله: https://pezeshke-shahr.com/مغز-و-اعصاب/متخصص-مغز-و-اعصاب-نورولوژی-در-شیراز/


ریاضیات - شمارش اعداد، کمی سازی (نظریه اعداد)؛ ساختار (جبر)؛ موضوعاتی مانند فضا (هندسه) و تبدیلات (تحلیل ریاضی) بررسی می شود. در واقع، هیچ تعریف جهانی از ریاضیات وجود ندارد که همه در مورد آن توافق داشته باشند.

ریاضیات موضوع اصلی است و درک خوب آن نقش مهمی در آینده تحصیلی دانش آموزان و به خودی خود در رشد علمی کشور دارد. همچنین شامل تمام روابط ریاضی با زندگی روزمره، سایر علوم و کاربرد علمی آتی دانش آموز است. علوم، علوم اجتماعی و. . . . در صورت عدم رعایت این موارد در حین آموزش، باید در نظر داشت که این سوال همیشه در ذهن دانش آموز باقی خواهد ماند:

چرا باید ریاضی بخواند و ریاضیات چه مزایایی دارد؟

این مقاله سعی دارد به بررسی و ارائه روابط بین دروس ریاضی دبیرستان با سایر علوم و همچنین کاربرد آنها در دنیای امروز بپردازد.

معرفی

در میان رشته های علمی که بشریت در طول هزاره ها ایجاد کرده است، ریاضیات از جایگاه ویژه و مهمی برخوردار است. ریاضیات از علم، زیست شناسی، اقتصاد و تکنیک های مختلف متمایز است. با این حال، از آن به عنوان یکی از روش های اصلی در تحقیقات در زمینه های محاسبات، فیزیک، زیست شناسی، صنعت و اقتصاد استفاده می شود و نقش ریاضیات در آینده همچنان رو به رشد خواهد بود.

با وجود این تز، امروزه نیز همان روش سقراط و افلاطون برای تربیت جوانان به کار می رود و حقایق اخلاقی بالاتری را برای علاقه مندان به منطق و فلسفه و برای علاقه مندان به بلاغت و نظریه بیان می کند. در واقع در درس های ریاضی، هندسه و جبر نیازی به یادگیری برای زندگی عملی ذکر نشده است. هرگز در تاریخ علم ذکر نشده است. نظریه های علمی سخت، اما نتیجه ای جز بیرون کشیدن دانش آموزان از علم و پایین آوردن نمرات آنها ندارد.
 

یک راه جدی برای حل مشکل توجه در تاریخ علم، صحبت از اهل علم و ارتباط بین ریاضیات و عمل است، ارتباطی که هرگز در تمام زندگی بشر گسسته نشده است.

از تصاویر استفاده کنید

در دوران باستان، هر قدمی که در پیشرفت تمدن برداشته می شد، نیاز به استفاده از اعداد را افزایش می داد. اگر مردی یک گله گوسفند داشته باشد، می خواهد آنها را بشمارد، یا اگر بخواهد معبد یا هرم بسازد، باید بداند که به چند سنگ نیاز دارد. او می خواست زمین را اندازه گیری کند، اگر وجود داشت. اگر او قایق خود را به سمت دریا هدایت می کرد، می خواست فاصله آن با ساحل را بداند. و در نهایت باید ارزش کالاها را محاسبه کرد، در داد و ستد و مبادله کالا در بازارها، وقتی انسان محاسبه با اعداد را یاد گرفت، زمان، مسافت، مساحت و کمیت را اندازه گیری کرد. او با استفاده از اعداد، انسانیت و تخصص خود را به دنیای اطراف خود گسترش داد.
 

بکارگیری الگوریتم ها و برنامه های کامپیوتری با نوشتن روابط و نتیجه گیری منطقی بین اعداد و توابع.

مفهوم تابع یکی از مهمترین مفاهیم ریاضی است و اساساً تابع نوع خاصی از رابطه بین دو مجموعه است. از آنجایی که ترتیب یک تابع گسسته است، دامنه آن تابعی است که دامنه آن مجموعه ای از اعداد است. . . و 2، 1، و 0} دنباله ای از اعداد هستند که معمولاً در ریاضیات و رایانه استفاده می شوند. ما اساساً چهار مرحله را برای ایجاد یک برنامه طی می کنیم:

مشکل را شناسایی کنید

راه حل های طراحی

یک برنامه بنویسید

برنامه را اجرا کنید

باید گفت مجموعه های به دست آمده در مرحله دوم الگوریتم نامیده می شوند که این الگوریتم ها با زبان شبه کد مشابه زبان برنامه نویسی نوشته شده اند و تبدیل آن ها به زبان برنامه نویسی برای ما بسیار آسان است.

هیچ دانش بشری را نمی توان علم نامید مگر اینکه از طریق ریاضیات توضیح داده و اثبات شود. (لئوناردو داوینچی)

معادلات معادلات خطی و کاربرد دستگاه ها

ماشین های معادلات خطی اغلب برای محاسبه بهره ساده، پیش بینی، اقتصاد و یافتن نقاط سربه سر استفاده می شوند.

به طور کلی هدف از حل یک سیستم معادلات خطی، یافتن محل تلاقی دو خط است. * در اقتصاد، متقاطع بودن است تعادل خطی: قیمت بازار یا عرضه و تقاضا برابر است

استفاده از تقارن (محوری و مرکزی) و چرخش

مضامین تقارن و چرخه ها که به دگرگونی های هندسی معروف هستند در صنعت و ساخت ابزار و لوازم زندگی استفاده می شود. مثلاً از تقارن برای بافتن فرش و دادن نقش استفاده می شود. چرخش محوری در سرامیک استفاده می شود. همچنین در معماری اسلامی اغلب از تقارن استفاده می شود. چرخ گوشت، آبمیوه گیری، پنکه، ماشین تراش و چرخش آنها انرژی را تبدیل می کند. علاوه بر این از تبدیل های هندسی برای آموزش ریاضیات استفاده می شود مانند: مفهوم جمع و تفریق اعداد صحیح با بردار انتقال محورهای موازی.

تعریف علم ریاضی به زبان ساده چیست؟

محل درخواست

مفهوم مساحت و تکنیک محاسبه مساحت اشکال مختلف یکی از موضوعات مهم در هندسه است. همچنین دانستن رشته های فیزیک، جغرافیا و سایر دروس ضروری به نظر می رسد.

استفاده از چهارضلعی

دانستن چهار ضلعی ها و شناخت خواص آنها برای یادگیری سایر مفاهیم هندسی ضروری است و در عین حال دانستن خواص چهارضلعی در صنعت و تولید ابزار و لوازم خانگی و همچنین برای ادامه تحصیل احساس می شود. مانند بازار کار

کاربردهای متوازی الاضلاع و متوازی الاضلاع

خطوط موازی و با فاصله خاص در نقشه ها و نقشه ها، در اثبات قوانینی مانند قضیه تالس و بالعکس، و در تقسیم پاره خط به قطعات مساوی یا بر اساس نسبت استفاده می شود.

معادله یکی از مفاهیم مهم در هندسه و مبنای نقشه برداری، کاهش و بزرگنمایی نقشه ها، تصاویر و عکس ها است.

مبحث همخوانی در هندسه دریچه ای برای درک و بررسی مباحث جدید هندسه است، به همین دلیل است که آموزش خطوط متجانس و متجانس و مثلث های متجانس برای دانش آموزان دوره راهنمایی بسیار مهم است.

1- دانشمند یونانی تالس نشان داد که ارتفاع یک جسم را می توان با مقایسه آن با تصویر یک خط کش اندازه گرفت. با استفاده از اصولی که تالس ثابت کرد، می توان هر ارتفاعی را محاسبه کرد. تنها چیزی که نیاز دارید یک دستگاه اندازه گیری ساده است که می توانید آن را از یک تکه مقوا و یک تکه چوب بسازید.

تالس در زمان خود ارتفاع اهرام مصر را با استفاده از قضیه خود محاسبه کرد. همچنین در بازگشت از مصر به یونان، فاصله یک کشتی از ساحل را با استفاده از قضیه خود اندازه گرفت. روش دیگری برای محاسبه ارتفاع وجود دارد و آن استفاده از نسبت های مثلثاتی است.

با استفاده از آمار و میانگین

وقتی فردی برای توصیف یک موقعیت از مقادیر عددی استفاده می کند، وارد حوزه آمار شده است. آمار معمولاً تأثیر خاصی دارد. با این حال این ممکن است مفید یا گمراه کننده باشد. ما به پیش بینی بسیاری از رویدادها مانند موارد زیر طبق آمار عادت داریم:

احتمال برنده شدن نامزد ریاست جمهوری، وضعیت اقتصادی (تورم، درآمد ناخالص ملی، تعداد بیکاران، افزایش و کاهش نرخ بهره و قیمت سهام، بورس، مبلغ بیمه، آمار طوفان و غیره).

حوزه آمار به طور منظم در حال گسترش است، آمار می تواند در بسیاری از موارد برای متقاعد کردن مردم یا کنار گذاشتن آنها از یک تصمیم موثر باشد. به عنوان مثال: اگر مردم معتقد باشند که رای آنها نتیجه انتخابات را تغییر نمی دهد، ممکن است از شرکت در انتخابات خودداری کنند.

در عصر ما، سرشماری ابزاری قدرتمند و قابل اعتماد است که نشان می دهد تا چه اندازه به اعداد منتشر شده توسط سرشماری اعتماد شده است.

به نظر می رسد وقتی یک موقعیت با یک مقدار عددی توصیف می شود اعتبار یک گزارش با درک شنوندگان افزایش می یابد.

 

قطعات را بردارید

در هوای گرم بستنی بسیار خوشمزه و دلچسب است مخصوصاً اگر قیفی بستنی داشته باشید و وقتی روی صندلی و زیر سایه درخت می نشینید بدون توجه به شلوغی مشغول بستنی خوردن هستید. روز ممکن است همه چیز را فراموش کنید به جز بستنی قیفی که می خورید.

این مقاله توجه یک ریاضیدان بلژیکی خوش ذوق را به خود جلب کرد و از آن برای توضیح یکی از موضوعات مهم در ریاضیات استفاده کرد. بخش مخروطی]. واقعا جالب است، اینطور نیست؟
 

مقطع مخروطی یکی از مهمترین و کاربردی ترین دروس ریاضی است.

نقشه های هندسی

در ترسیم و آموزش سایر قسمت های هندسه شناخت دایره و اجزای آن بسیار مهم است، بنابراین در دبیرستان مفهوم دایره، موقعیت نقطه و خط نسبت به دایره، زاویه مرکزی، زاویه محصور و تقسیم دایره ها به کمان های مساوی تقسیم می شود و به این ترتیب دانش آموز می تواند مطالب زیر را یاد بگیرد و آنها را به صورت عملی به کار گیرد. (همچنین، من فکر می کنم از زاویه و اندازه اطراف برای روشنایی راهرو استفاده می شود.)

کاربردهای ریاضیات در هنر و محاسبات

تاریخ نشان می دهد که هنرمندان و آثارشان در قرون گذشته تحت تأثیر ریاضیات بوده است و زیبایی کارشان در گرو درک آنها از این دانش است. با این حال، در حال حاضر در هنر یونان باستان، مستطیل طلایی و استفاده فعال از طلا. نسبت به خصوص در آثار مجسمه سازی «فیدیاس» یونانی را می بینیم.

مفاهیم ریاضی مانند تناسب، تشبیه، پرسپکتیو، خطای پرسپکتیو، تقارن، اشکال هندسی، مرزها و بی نهایت از دوران باستان بر زیبایی آثار هنری مدرن افزوده است. و از آغاز تامدران، «کامپیوتر» به کمک ریاضیات هنر را توسعه داده است.

اگر هنرمندان ریاضیات و کاربردهای عملی آن را نمی دانستند، برخی از آثار هنری نمی توانستند خلق شوند. نقاشی های معرق هنرمندان مسلمان و بازتولید این اشکال هندسی بهترین نمونه است.

M.S.Esher باید اجسام متحرک را نشان دهد. اگر هنرمندان به بررسی فرم ها و ویژگی های همسویی، تثبیت پرسپکتیو، زمان، تغییر و ... توجه نکنند. . . اگر کشف نمی شد، امکان خلق آثار هنری زیادی وجود نداشت.

«ریاضی توانایی پرسیدن سؤالات درست است و کارکرد اصلی ریاضیات تخیل است و آنچه این کارکرد اصلی را به حرکت در می‌آورد منطق است و وقتی سؤالات درست می‌پرسیم، امکان تفکر منطقی وجود دارد». (نوربرت ونیز)

برنامه حجمی

زیرا دانش آموز باید آن را در زندگی روزمره و سایر علوم مانند شیمی، فیزیک، زیست شناسی و به ویژه هنر و همچنین در مشاغل موجود یا تحصیلات بعدی به کار گیرد. محاسبه حجم اجسام، یادگیری موضوع حجم ضروری به نظر می رسد.

کاربردهای روابط فیثاغورثی

فیثاغورث رابطه اعداد را در ساختارهای هندسی کشف کرد. مصریان مثلثی به نام مثلث می شناختند که اضلاع آن با اعداد 3، 4 و 5 مشخص می شود.

مصریان می دانستند که چنین مثلثی یک زاویه قائمه است و از آن برای تعیین زوایای قائمه در تقسیم زمین های اطراف نیل که هر سال زیر آب می رفت، استفاده می کردند.

یکی از دشوارترین مسائل در ساخت اهرام و معابد، طراحی پی به شکل مربع بزرگی بود که صاف و افقی است. یک اشتباه کوچک می تواند کل خانه را خراب کند.

مصری ها این مشکل را با ساختن شاقول حل کردند. شاقول اول احتمالاً یک قطعه طناب یا نخ است که توسط ساختمان بارگیری می شود و تا زمانی که به زمین برخورد می کند در جای خود نگه داشته می شود در این صورت طناب باید کاملاً عمودی باشد. و زاویه بین طناب و سطح صاف باید زاویه قائمه باشد

معماران همچنین نحوه ساخت مثلث های قائم الزاویه با گیج هایی که در فواصل مساوی بسته شده بودند را کشف کردند و از این مثلث ها به عنوان راهنمای خود برای ساخت گوشه های یک ساختمان استفاده کردند.
 

مطالعه مقاله کامل: https://lotusmath.ir/teaching-mathematics-cat-tajrobi/ریاضی-یازدهم-تجربی/ 

متن آهنگ من که همپای تو بودم از کی میزدی جلو علی یاسینی

من که همپای تو بودم از کی میزدی جلو !♫!

 آهنگ جدید علی یاسینی به نام من که همپای تو بودم از کی میزدی جلو

5 علت مهم چاقی در سالمندان


اگرچه چاقی در هر سنی ممکن است رخ دهد، اما افراد مسن بیشتر در معرض خطر هستند، افراد مسن نسبت به سایر افراد در برابر بیماری های مختلف آسیب پذیرتر هستند و چاقی شرایط را برای آنها بدتر می کند. در این مقاله به تمام سوالات بی پاسخ شما در مورد چاقی در سنین بالا پاسخ می دهیم!

چاقی مشکل عمده ای است که می تواند کیفیت زندگی و استقلال سالمندان را تحت تاثیر قرار دهد. کسب اطلاعات در این زمینه تاثیر مثبتی بر سبک زندگی سالمندان شما دارد.

5 علت مهم چاقی در سالمندان

چاقی یکی از بزرگترین مشکلات سلامتی در جهان است و به دلایل زیادی رخ می دهد. اگرچه تصور می شود پرخوری تنها عامل چاقی است، اما باید دانست که غذا تنها عامل افزایش وزن به خصوص در افراد مسن نیست. در اینجا پنج مورد از شایع ترین علل چاقی در سالمندان آورده شده است.

چاقی در سالمندان

1. ژنتیک

اگرچه چاقی به طور کامل رفع نشده است، اما یک جزء ژنتیکی قوی وجود دارد. تحقیقات نشان می دهد که سه چهارم خطر چاقی را می توان به ژنتیک نسبت داد، در حالی که تنها یک سوم به دلیل عوامل محیطی است که در چاقی نقش دارند.

2. سبک زندگی بی تحرک

سبک زندگی بی تحرک به شدت با افزایش وزن و چاقی مرتبط است. بزرگسالان کم تحرک نسبت به افراد فعال کالری کمتری می سوزانند. بی تحرکی همچنین با بیماری های مزمنی مرتبط است که خطر مرگ را افزایش می دهد، از جمله فشار خون بالا، دیابت، بیماری های قلبی و سرطان.

3. غذای نامناسب و عادات بد غذایی

ارزش انرژی غذا بر حسب کالری اندازه گیری می شود. رژیم غذایی نامناسب و عادات غذایی ناسالم به تدریج منجر به چاقی می شود. افرادی که رژیم غذایی آنها شامل غذاهای فرآوری شده با کالری بالا و کم تغذیه است، در معرض خطر بیشتری برای چاقی هستند. بنابراین رعایت توصیه های مهم در رابطه با رژیم غذایی سالمندان بسیار مهم است.

4. داروهای خاص

بسیاری از داروها، مانند داروهای ضد افسردگی یا ضد روان پریشی، می توانند باعث کاهش وزن شوند.

5. شرایط پزشکی

برخی از شرایط پزشکی، مانند کم کاری تیروئید، می تواند به افزایش وزن و چاقی در سالمندان کمک کند.

بررسی خطرات احتمالی چاقی برای سالمندان

اگر چاقی به موقع درمان نشود، خطری برای سالمندان شما خواهد بود. در چنین شرایطی، سالمندان مبتلا به چاقی ممکن است با مشکلات جدی سلامتی مواجه شوند و پس از مدتی این مشکل به یک بیماری جدی تبدیل شود. به همین دلیل است که می گویند چاقی یک بیماری نیست، بلکه مادر همه بیماری هاست. در اینجا 5 خطر اصلی چاقی در سالمندان را معرفی می کنیم:

در افراد مسن و سنگین

1. اضافه وزن می تواند منجر به دیابت شود

چاقی منجر به دیابت نوع 2 به خصوص در افراد مسن می شود.

2. چاقی باعث افزایش بیماری های قلبی می شود

بزرگسالان چاق بیشتر در معرض خطر بیماری قلبی هستند. در برخی موارد، چاقی می تواند منجر به نارسایی قلبی شود.

3. چاقی باعث افزایش فشار خون می شود

بدن چاق برای تامین اکسیژن و سایر مواد مغذی ضروری به خون بیشتری نیاز دارد. بنابراین چاقی باعث افزایش فشار خون می شود.

4. گرسنگی باعث بی خوابی یا بد خوابی می شود

افراد مسنی که چاق هستند بیشتر در معرض بی خوابی و سایر مشکلات خواب هستند. برخی از مطالعات نشان می دهد که چاقی ارتباط مستقیمی با خواب آلودگی و خستگی در طول روز دارد.

5. چاقی می تواند باعث سرطان شود

هنگامی که چاقی به طور غیر طبیعی افزایش یابد، می تواند منجر به سرطان شود. به گفته متخصصان، سلول های چربی می توانند بر فرآیندهای بدن که رشد سلول های سرطانی را تنظیم می کنند، تأثیر بگذارند.

پیشگیری از چاقی در سالمندان

راه های پیشگیری از چاقی در سالمندان

همانطور که در بالا ذکر شد، چاقی می تواند تهدیدی جدی برای سلامت افراد مسن باشد، بنابراین پیشگیری به موقع بسیار مهم است. در اینجا چند راه ساده برای پیشگیری از چاقی در سالمندان آورده شده است:

با دقت بخور

با افزایش وزن سالمندان، اهمیت تغذیه سالمندان دو چندان می شود. یکی از دلایل اصلی چاقی عادات غذایی ناسالم است. بنابراین برای جلوگیری از این امر، سالمندان باید به رژیم غذایی خود توجه ویژه ای داشته باشند و از غذاهای سالم و مقوی استفاده کنند.

ورزش ها

سالمندان باید حداقل 30 دقیقه در روز ورزش کنند. با ورزش منظم می توانند به راحتی از خطر چاقی جلوگیری کنند. ورزش نه تنها به سالمندان کمک می کند تا از چاقی دوری کنند، بلکه به آنها کمک می کند تا بدنی سالم و متناسب داشته باشند.

آموزش ذهن

علاوه بر فعالیت بدنی، سالمندان باید به ورزش ذهنی نیز بپردازند. ورزش ذهنی برای سالم ماندن و کمک به سالمندان در حفظ شادی و آرامش در حالی که فعال و هوشیار هستند، کلیدی است.

اطراف برای

همه باید 6 تا 8 ساعت بخوابند زیرا خواب به بدن انسان زمان لازم برای تجدید قوا و بازسازی و همچنین پیشگیری از چاقی را می دهد.

مدیتیشن علیه چاقی

مدیتیشن با افسردگی کمتر، تمرکز بهتر بر زندگی و بسیاری از مزایای سلامتی شگفت انگیز همراه است. خوب است بدانید که مدیتیشن یک راه موثر برای کاهش وزن و تغییر عادات غذایی است. بنابراین در کنار ورزش، افراد مسن باید حداقل 15 تا 20 دقیقه در روز مدیتیشن کنند.

یوگا برای چاقی در سالمندان

یوگا بسیاری از بیماری ها را درمان می کند. بنابراین یوگا برای کاهش وزن نیز توصیه می شود. طبق تحقیقات منتشر شده در وب سایت NCBI (مرکز ملی اطلاعات بیوتکنولوژی)، تمرین یوگا می تواند از نظر روانی نیز چاقی را کاهش دهد. یوگا عملکرد عضلات و متابولیسم را بهبود می بخشد و می تواند به کاهش وزن کمک کند.

استخدام پرستاران مسن

سالمندان به دلیل بیماری های مختلف باید مواد مغذی و غذایی بیشتری نسبت به سایر افراد داشته باشند و این مشکل در مورد افراد مسن چاق اهمیت بیشتری پیدا می کند.

یک پرستار حرفه ای سالمندان می تواند با تمرکز بر تغذیه و رژیم غذایی سالم در سالمندان، با استفاده از توصیه ها و برنامه های کاهش وزن، به کاهش چاقی در سالمندان کمک کند.
 

ادامه پست: https://avalsafiresalamat.com/پرستار-سالمند/