مدیریت محتوا

مرکز تولید و مدیریت محتوای تخصصی

مدیریت محتوا

مرکز تولید و مدیریت محتوای تخصصی

در این سایت کلیه خدمات تولید و مدیریت محتوا انجام می گیرد.


ریاضیات - شمارش اعداد، کمی سازی (نظریه اعداد)؛ ساختار (جبر)؛ موضوعاتی مانند فضا (هندسه) و تبدیلات (تحلیل ریاضی) بررسی می شود. در واقع، هیچ تعریف جهانی از ریاضیات وجود ندارد که همه در مورد آن توافق داشته باشند.

ریاضیات موضوع اصلی است و درک خوب آن نقش مهمی در آینده تحصیلی دانش آموزان و به خودی خود در رشد علمی کشور دارد. همچنین شامل تمام روابط ریاضی با زندگی روزمره، سایر علوم و کاربرد علمی آتی دانش آموز است. علوم، علوم اجتماعی و. . . . در صورت عدم رعایت این موارد در حین آموزش، باید در نظر داشت که این سوال همیشه در ذهن دانش آموز باقی خواهد ماند:

چرا باید ریاضی بخواند و ریاضیات چه مزایایی دارد؟

این مقاله سعی دارد به بررسی و ارائه روابط بین دروس ریاضی دبیرستان با سایر علوم و همچنین کاربرد آنها در دنیای امروز بپردازد.

معرفی

در میان رشته های علمی که بشریت در طول هزاره ها ایجاد کرده است، ریاضیات از جایگاه ویژه و مهمی برخوردار است. ریاضیات از علم، زیست شناسی، اقتصاد و تکنیک های مختلف متمایز است. با این حال، از آن به عنوان یکی از روش های اصلی در تحقیقات در زمینه های محاسبات، فیزیک، زیست شناسی، صنعت و اقتصاد استفاده می شود و نقش ریاضیات در آینده همچنان رو به رشد خواهد بود.

با وجود این تز، امروزه نیز همان روش سقراط و افلاطون برای تربیت جوانان به کار می رود و حقایق اخلاقی بالاتری را برای علاقه مندان به منطق و فلسفه و برای علاقه مندان به بلاغت و نظریه بیان می کند. در واقع در درس های ریاضی، هندسه و جبر نیازی به یادگیری برای زندگی عملی ذکر نشده است. هرگز در تاریخ علم ذکر نشده است. نظریه های علمی سخت، اما نتیجه ای جز بیرون کشیدن دانش آموزان از علم و پایین آوردن نمرات آنها ندارد.
 

یک راه جدی برای حل مشکل توجه در تاریخ علم، صحبت از اهل علم و ارتباط بین ریاضیات و عمل است، ارتباطی که هرگز در تمام زندگی بشر گسسته نشده است.

از تصاویر استفاده کنید

در دوران باستان، هر قدمی که در پیشرفت تمدن برداشته می شد، نیاز به استفاده از اعداد را افزایش می داد. اگر مردی یک گله گوسفند داشته باشد، می خواهد آنها را بشمارد، یا اگر بخواهد معبد یا هرم بسازد، باید بداند که به چند سنگ نیاز دارد. او می خواست زمین را اندازه گیری کند، اگر وجود داشت. اگر او قایق خود را به سمت دریا هدایت می کرد، می خواست فاصله آن با ساحل را بداند. و در نهایت باید ارزش کالاها را محاسبه کرد، در داد و ستد و مبادله کالا در بازارها، وقتی انسان محاسبه با اعداد را یاد گرفت، زمان، مسافت، مساحت و کمیت را اندازه گیری کرد. او با استفاده از اعداد، انسانیت و تخصص خود را به دنیای اطراف خود گسترش داد.
 

بکارگیری الگوریتم ها و برنامه های کامپیوتری با نوشتن روابط و نتیجه گیری منطقی بین اعداد و توابع.

مفهوم تابع یکی از مهمترین مفاهیم ریاضی است و اساساً تابع نوع خاصی از رابطه بین دو مجموعه است. از آنجایی که ترتیب یک تابع گسسته است، دامنه آن تابعی است که دامنه آن مجموعه ای از اعداد است. . . و 2، 1، و 0} دنباله ای از اعداد هستند که معمولاً در ریاضیات و رایانه استفاده می شوند. ما اساساً چهار مرحله را برای ایجاد یک برنامه طی می کنیم:

مشکل را شناسایی کنید

راه حل های طراحی

یک برنامه بنویسید

برنامه را اجرا کنید

باید گفت مجموعه های به دست آمده در مرحله دوم الگوریتم نامیده می شوند که این الگوریتم ها با زبان شبه کد مشابه زبان برنامه نویسی نوشته شده اند و تبدیل آن ها به زبان برنامه نویسی برای ما بسیار آسان است.

هیچ دانش بشری را نمی توان علم نامید مگر اینکه از طریق ریاضیات توضیح داده و اثبات شود. (لئوناردو داوینچی)

معادلات معادلات خطی و کاربرد دستگاه ها

ماشین های معادلات خطی اغلب برای محاسبه بهره ساده، پیش بینی، اقتصاد و یافتن نقاط سربه سر استفاده می شوند.

به طور کلی هدف از حل یک سیستم معادلات خطی، یافتن محل تلاقی دو خط است. * در اقتصاد، متقاطع بودن است تعادل خطی: قیمت بازار یا عرضه و تقاضا برابر است

استفاده از تقارن (محوری و مرکزی) و چرخش

مضامین تقارن و چرخه ها که به دگرگونی های هندسی معروف هستند در صنعت و ساخت ابزار و لوازم زندگی استفاده می شود. مثلاً از تقارن برای بافتن فرش و دادن نقش استفاده می شود. چرخش محوری در سرامیک استفاده می شود. همچنین در معماری اسلامی اغلب از تقارن استفاده می شود. چرخ گوشت، آبمیوه گیری، پنکه، ماشین تراش و چرخش آنها انرژی را تبدیل می کند. علاوه بر این از تبدیل های هندسی برای آموزش ریاضیات استفاده می شود مانند: مفهوم جمع و تفریق اعداد صحیح با بردار انتقال محورهای موازی.

تعریف علم ریاضی به زبان ساده چیست؟

محل درخواست

مفهوم مساحت و تکنیک محاسبه مساحت اشکال مختلف یکی از موضوعات مهم در هندسه است. همچنین دانستن رشته های فیزیک، جغرافیا و سایر دروس ضروری به نظر می رسد.

استفاده از چهارضلعی

دانستن چهار ضلعی ها و شناخت خواص آنها برای یادگیری سایر مفاهیم هندسی ضروری است و در عین حال دانستن خواص چهارضلعی در صنعت و تولید ابزار و لوازم خانگی و همچنین برای ادامه تحصیل احساس می شود. مانند بازار کار

کاربردهای متوازی الاضلاع و متوازی الاضلاع

خطوط موازی و با فاصله خاص در نقشه ها و نقشه ها، در اثبات قوانینی مانند قضیه تالس و بالعکس، و در تقسیم پاره خط به قطعات مساوی یا بر اساس نسبت استفاده می شود.

معادله یکی از مفاهیم مهم در هندسه و مبنای نقشه برداری، کاهش و بزرگنمایی نقشه ها، تصاویر و عکس ها است.

مبحث همخوانی در هندسه دریچه ای برای درک و بررسی مباحث جدید هندسه است، به همین دلیل است که آموزش خطوط متجانس و متجانس و مثلث های متجانس برای دانش آموزان دوره راهنمایی بسیار مهم است.

1- دانشمند یونانی تالس نشان داد که ارتفاع یک جسم را می توان با مقایسه آن با تصویر یک خط کش اندازه گرفت. با استفاده از اصولی که تالس ثابت کرد، می توان هر ارتفاعی را محاسبه کرد. تنها چیزی که نیاز دارید یک دستگاه اندازه گیری ساده است که می توانید آن را از یک تکه مقوا و یک تکه چوب بسازید.

تالس در زمان خود ارتفاع اهرام مصر را با استفاده از قضیه خود محاسبه کرد. همچنین در بازگشت از مصر به یونان، فاصله یک کشتی از ساحل را با استفاده از قضیه خود اندازه گرفت. روش دیگری برای محاسبه ارتفاع وجود دارد و آن استفاده از نسبت های مثلثاتی است.

با استفاده از آمار و میانگین

وقتی فردی برای توصیف یک موقعیت از مقادیر عددی استفاده می کند، وارد حوزه آمار شده است. آمار معمولاً تأثیر خاصی دارد. با این حال این ممکن است مفید یا گمراه کننده باشد. ما به پیش بینی بسیاری از رویدادها مانند موارد زیر طبق آمار عادت داریم:

احتمال برنده شدن نامزد ریاست جمهوری، وضعیت اقتصادی (تورم، درآمد ناخالص ملی، تعداد بیکاران، افزایش و کاهش نرخ بهره و قیمت سهام، بورس، مبلغ بیمه، آمار طوفان و غیره).

حوزه آمار به طور منظم در حال گسترش است، آمار می تواند در بسیاری از موارد برای متقاعد کردن مردم یا کنار گذاشتن آنها از یک تصمیم موثر باشد. به عنوان مثال: اگر مردم معتقد باشند که رای آنها نتیجه انتخابات را تغییر نمی دهد، ممکن است از شرکت در انتخابات خودداری کنند.

در عصر ما، سرشماری ابزاری قدرتمند و قابل اعتماد است که نشان می دهد تا چه اندازه به اعداد منتشر شده توسط سرشماری اعتماد شده است.

به نظر می رسد وقتی یک موقعیت با یک مقدار عددی توصیف می شود اعتبار یک گزارش با درک شنوندگان افزایش می یابد.

 

قطعات را بردارید

در هوای گرم بستنی بسیار خوشمزه و دلچسب است مخصوصاً اگر قیفی بستنی داشته باشید و وقتی روی صندلی و زیر سایه درخت می نشینید بدون توجه به شلوغی مشغول بستنی خوردن هستید. روز ممکن است همه چیز را فراموش کنید به جز بستنی قیفی که می خورید.

این مقاله توجه یک ریاضیدان بلژیکی خوش ذوق را به خود جلب کرد و از آن برای توضیح یکی از موضوعات مهم در ریاضیات استفاده کرد. بخش مخروطی]. واقعا جالب است، اینطور نیست؟
 

مقطع مخروطی یکی از مهمترین و کاربردی ترین دروس ریاضی است.

نقشه های هندسی

در ترسیم و آموزش سایر قسمت های هندسه شناخت دایره و اجزای آن بسیار مهم است، بنابراین در دبیرستان مفهوم دایره، موقعیت نقطه و خط نسبت به دایره، زاویه مرکزی، زاویه محصور و تقسیم دایره ها به کمان های مساوی تقسیم می شود و به این ترتیب دانش آموز می تواند مطالب زیر را یاد بگیرد و آنها را به صورت عملی به کار گیرد. (همچنین، من فکر می کنم از زاویه و اندازه اطراف برای روشنایی راهرو استفاده می شود.)

کاربردهای ریاضیات در هنر و محاسبات

تاریخ نشان می دهد که هنرمندان و آثارشان در قرون گذشته تحت تأثیر ریاضیات بوده است و زیبایی کارشان در گرو درک آنها از این دانش است. با این حال، در حال حاضر در هنر یونان باستان، مستطیل طلایی و استفاده فعال از طلا. نسبت به خصوص در آثار مجسمه سازی «فیدیاس» یونانی را می بینیم.

مفاهیم ریاضی مانند تناسب، تشبیه، پرسپکتیو، خطای پرسپکتیو، تقارن، اشکال هندسی، مرزها و بی نهایت از دوران باستان بر زیبایی آثار هنری مدرن افزوده است. و از آغاز تامدران، «کامپیوتر» به کمک ریاضیات هنر را توسعه داده است.

اگر هنرمندان ریاضیات و کاربردهای عملی آن را نمی دانستند، برخی از آثار هنری نمی توانستند خلق شوند. نقاشی های معرق هنرمندان مسلمان و بازتولید این اشکال هندسی بهترین نمونه است.

M.S.Esher باید اجسام متحرک را نشان دهد. اگر هنرمندان به بررسی فرم ها و ویژگی های همسویی، تثبیت پرسپکتیو، زمان، تغییر و ... توجه نکنند. . . اگر کشف نمی شد، امکان خلق آثار هنری زیادی وجود نداشت.

«ریاضی توانایی پرسیدن سؤالات درست است و کارکرد اصلی ریاضیات تخیل است و آنچه این کارکرد اصلی را به حرکت در می‌آورد منطق است و وقتی سؤالات درست می‌پرسیم، امکان تفکر منطقی وجود دارد». (نوربرت ونیز)

برنامه حجمی

زیرا دانش آموز باید آن را در زندگی روزمره و سایر علوم مانند شیمی، فیزیک، زیست شناسی و به ویژه هنر و همچنین در مشاغل موجود یا تحصیلات بعدی به کار گیرد. محاسبه حجم اجسام، یادگیری موضوع حجم ضروری به نظر می رسد.

کاربردهای روابط فیثاغورثی

فیثاغورث رابطه اعداد را در ساختارهای هندسی کشف کرد. مصریان مثلثی به نام مثلث می شناختند که اضلاع آن با اعداد 3، 4 و 5 مشخص می شود.

مصریان می دانستند که چنین مثلثی یک زاویه قائمه است و از آن برای تعیین زوایای قائمه در تقسیم زمین های اطراف نیل که هر سال زیر آب می رفت، استفاده می کردند.

یکی از دشوارترین مسائل در ساخت اهرام و معابد، طراحی پی به شکل مربع بزرگی بود که صاف و افقی است. یک اشتباه کوچک می تواند کل خانه را خراب کند.

مصری ها این مشکل را با ساختن شاقول حل کردند. شاقول اول احتمالاً یک قطعه طناب یا نخ است که توسط ساختمان بارگیری می شود و تا زمانی که به زمین برخورد می کند در جای خود نگه داشته می شود در این صورت طناب باید کاملاً عمودی باشد. و زاویه بین طناب و سطح صاف باید زاویه قائمه باشد

معماران همچنین نحوه ساخت مثلث های قائم الزاویه با گیج هایی که در فواصل مساوی بسته شده بودند را کشف کردند و از این مثلث ها به عنوان راهنمای خود برای ساخت گوشه های یک ساختمان استفاده کردند.
 

مطالعه مقاله کامل: https://lotusmath.ir/teaching-mathematics-cat-tajrobi/ریاضی-یازدهم-تجربی/ 

  • وب مستر

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی