مدیریت محتوا

مرکز تولید و مدیریت محتوای تخصصی

مدیریت محتوا

مرکز تولید و مدیریت محتوای تخصصی

در این سایت کلیه خدمات تولید و مدیریت محتوا انجام می گیرد.

همه چیز درباره لمینت ها و کامپوزیت های دندان


شاید این ضرب المثل ژاپنی را شنیده باشید: «مردی که می خندد موفق تر است». خنده خیلی مهمه در واقع لبخند سلامت جسم و روح ما را تضمین می کند. اولین چیزی که هنگام لبخند زدن می بینید دندان های سفید شماست. داشتن دندان های سالم و جذاب لبخند شما را زیباتر می کند. در دهه های اخیر، تلاش جامعه پزشکی با هدف ارتقای سلامت دندان همراه با زیبایی بوده است. روش های ترمیم لمینت و کامپوزیت دندان وجود دارد.

تجزیه و تحلیل معادله کلی

دندان ها یکی از مهم ترین اعضای بدن هستند. آسیاب کردن و بریدن غذا بیان درستی از عملکرد دندان است. در واقع نقش دندان ها بر سبک زندگی ما تاثیر زیادی می گذارد. هر بزرگسال معمولاً 30-32 دندان در فک بالا و پایین دارد. یعنی هر فک 16 دندان دارد. ساختار دندان ها به گونه ای است که هر کدام از آنها بسته به شکل و چینش عملکرد خاصی را انجام می دهند. در واقع شما می توانید دندان ها را موجودی با عملکردهای متفاوت بسته به ویژگی های هر فرد در نظر بگیرید.

دندانپزشکی مطب دکتر یوسف بالوی پور

سیستم دندانپزشکی

ما می توانیم به ساختار دندان ها از دیدگاه های مختلف نگاه کنیم.

دندان های دائمی و دندان های شیری

دندان های دائمی از 6 تا 7 سالگی شروع به رشد می کنند. دندان های دائمی مانند دندان عقل در جایی که دندان های شیری رشد می کنند رشد نمی کنند. بهتر است از معاینه ماهانه دندانپزشکی برای سلامت و سلامت دندان های کودکان غافل نشوید.

دندان های شیری از 6 ماهگی شروع به ظاهر شدن می کنند. هنگامی که دندان های شیری ظاهر می شوند، اولین دندان های دائمی در پشت آن ها وارد می شوند.

فک بالا و پایین دارای هشت دندان جلو، چهار دندان آسیاب و هشت دندان شیری است.

انواع ساختار دندان

دندان ها بر اساس ساختار و ساختارشان به دندان های سخت و نرم تقسیم می شوند. مغز، عاج، سمنتوم و مینای دندان سخت هستند. در طرف دیگر رباط ها و پالپ دندان های نرم قرار دارند. در مورد هر یک از آنها توضیح مختصری ارائه می کنیم.

پالپ دندان: یکی از مهم ترین قسمت های داخلی دندان، پالپ دندان است. از تاج دندان تا انتهای پالپ را پالپ می گویند. لازم به ذکر است که در هنگام عفونت دندان، اگر عفونت به عصب یا پالپ دندان برسد، باعث بیماری لثه و حفره دهان می شود.

عاج: عاج بزرگترین قسمت دندان است. بخش عمده عاج دندان از آب، هفت درصد مواد معدنی و سی درصد مواد آلی تشکیل شده است.

سمنتوم دندانی: دندان توسط سمنتوم دندان به استخوان آلوئول متصل می شود. از استخوان ساخته شده است، اما نه به سختی استخوان.

مینای دندان: مینای دندان به عنوان محافظ عمل می کند. از دندان ها در برابر مواد اسیدی و پلاک محافظت می کند. اگر مینای دندان آسیب دیده باشد، قابل ترمیم نیست.

رباط ها: رباط ها دندان را به استخوانی متصل می کنند که ریشه ندارد. رباط پریودنتال بخشی از بافت نرم دندان است، اما دارای بافت متراکم نیز می باشد.

پالپ دندان: پالپ دندان وظیفه تغذیه و بازسازی عاج را بر عهده دارد. عصب دندان نیز بخشی از پالپ است.

ناحیه دندانی

دندان های فک بالا عبارتند از: دندان های ثنایا (ثنایای مرکزی، ثنایای جانبی، نیش فوقانی)، دندان های آسیاب کوچک.

(مولر اول، مولر دوم) و مولر بزرگ (مولر اول، مولر دوم، عقل).

دندان های فک پایین عبارتند از: پرمولر (پرمولر میانی، پرمولر لترال، دندان نیش پایین)، پرمولر (پرمولر اول، پرمولر دوم)، مولر بزرگ (مولر اول، مولر دوم، دندان عقل).

از سیر سفید تا پیاز قرمز را مخلوط کنید

کامپوزیت شبیه یک اثر هنری است. در واقع نوع کیفیت کامپوزیت به مهارت دندانپزشک بستگی دارد. امروزه افراد زیادی به دنبال لبخندی زیبا و جذاب هستند. کامپوزیت و لمینت یکی از راه های ایجاد لبخند و زیر مجموعه لمینت کامپوزیت است.

کامپوزیت از رزین ساخته شده و رنگی مشابه دندان های طبیعی دارد. برای اینکه مفهوم کامپوزیت را به طور کامل برای خوانندگان این مقاله توضیح دهیم، می توان گفت که کامپوزیت شبیه پرکردگی دندان است با این تفاوت که مواد به صورت خمیری روی دندان قرار می گیرد. در این روش از دندان تراش یا اشیاء مشابه استفاده نمی شود.
 

انواع ترکیب

انواع مختلفی از کامپوزیت ها مانند لمینت وجود دارد. کامپوزیت ها بسته به شکل و اندازه دندان به دسته های مختلفی تقسیم می شوند. شایان ذکر است انتخاب تمامی روش های کامپوزیت به نوع دندان و حساسیت فردی با نظر پزشک بستگی دارد.

جامع میکروفیلډ

نام دیگر این گروه دانه درشت است که برای اولین بار وارد بازار و صنعت پزشکی شد. این نوع کامپوزیت از 10 تا 50 میکرومتر ساخته می شود. این نوع ترکیبات از نظر دوام و استحکام بسیار عالی و در نوع خود بهترین هستند اما زیبایی کافی ندارند. کامپوزیت های ماکروفیلد از بین رفته اند و امروزه به ندرت مورد استفاده قرار می گیرند.

کامپوزیت میکروفیلامنت

کامپوزیت های میکرو فیبر به عنوان دانه های میکرو نیز شناخته می شوند. چنین کامپوزیت هایی دارای دانه های ریز با اندازه کمتر از 100 نانومتر هستند. برخلاف فیل ماکرو، جذابیت و زیبایی خاصی به دندان ها می بخشد، اما فاقد استحکام و دوام فیل ماکرو است. به عنوان مثال، اگر از کامپوزیت میکروفیل استفاده می کنید، دندان های فک پایین در پشت دهان ممکن است هنگام جویدن غذای سفت ترک بخورند.

ترکیب ترکیبی

این نوع ترکیب قدرت یک ترکیب ماکروفیل را دارد، اما هزینه بالایی دارد. در واقع ترکیب هیبرید بین ترکیبات ماکروفیل و میکروفیل است. مواد تشکیل دهنده آن شامل الیاف شیشه در رزین پلیمری است که دلیل گرانی کامپوزیت های هیبریدی است. شایان ذکر است که این نوع ترکیب عمدتاً در دندان های عقب استفاده می شود.

ترکیب میکرو هیبریدی

میکرو هیبرید نوع جدیدی از مواد است که سطح بالایی از استقامت و استحکام را نشان می دهد. این کامپوزیت نه تنها بادوام است، بلکه زیبایی دندان ها را نیز افزایش می دهد. میکروهیبرید از ذرات 100 نانومتر تا 1 میکرون تشکیل شده است.

ترکیبات نانو هیبریدی

با پیشرفت علم و فناوری، نانوذرات با مواد کامپوزیت هیبریدی ترکیب شده اند. به این ترتیب کامپوزیت های جدیدی وارد بازار پزشکی شده اند. این نوع کامپوزیت استحکام لازم را دارد و زیبایی زیبایی را برای دندان ها به ارمغان می آورد. لازم به ذکر است که پزشک سنتز را به درستی انجام می دهد که در این صورت از امتیاز حریم خصوصی برخوردار خواهید شد. از مزایای این روش می توان به عدم دندان قروچه، زمان درمان کوتاه و دندان طبیعی اشاره کرد.

نام کامپوننت Fie LD

بهترین و پیشرفته ترین نوع کامپوزیت در جامعه پزشکی، کامپوزیت نانوفیلد است. نانو با توانایی های خاص خود می تواند بهترین ترکیب ممکن را ایجاد کند. در استقامت و زیبایی در رتبه اول و در قدرت در اوج قرار دارد.

کاربردهای کمپوست

واضح است که افرادی که دندان های تک و زیبا دارند نیازی به کامپوزیت ندارند. از طرفی کسانی که دچار پوسیدگی دندان، فاصله زیاد بین دندان ها، زردی و مواردی از این دست هستند، فن های دندانی ایجاد می شود. در واقع کامپوزیت به دندان ها شکل و سفیدی می بخشد و از آنجایی که داشتن لبخندی زیبا یکی از عوامل اعتماد به نفس و جذابیت است، کامپوزیت گامی برای ترمیم دندان است.

امکان ترکیب

مهمترین مزیت آن عدم نیاز به دندان قروچه در طول درمان است و به طور طبیعی فرد استرس کمتری به دندان ها وارد می کند. زیرا در صورت تیز شدن دندان ها امکان بازگشت به حالت قبل وجود ندارد. گاهی اوقات افرادی که جوان هستند بعد از کامپوزیت احساس رضایت می کنند اما پس از مدتی ترجیح می دهند به موقعیت قبلی خود برگردند که در این صورت می توان کامپوزیت را به راحتی با لمینت جایگزین کرد. در صورت وجود مشکل می توان آن را برطرف کرد.

یک دوره کوتاه درمان نیز انسان را نجات می دهد. این ترکیب هزینه کمی دارد. احساس گرما چه سرد و چه گرم ایجاد نمی کند و ظاهر طبیعی دارد. جالب اینجاست که می توان از روکش ها برای پرکردن دندان ها نیز استفاده کرد.
 

یکی از مهمترین مزایای دندان های کامپوزیت این است که به نگهداری بسیار کمی نیاز دارند. در این روش ترمیم نیازی به برداشتن قسمت هایی از دندان برای نصب روکش ها، روکش ها و سایر ترمیم های چینی نیست. حتی می توانید مقدار کمی از ساختار دندان را با استفاده از مواد باندینگ قوی حذف کنید و مشکلات جدی دندانی مانند پوسیدگی یا پوسیدگی دندان را برطرف کنید.

جالب است بدانید که در اکثر موارد استفاده از روش ترمیمی کامپوزیت یک روش یک بار ویزیت محسوب می شود و بر خلاف روش ترمیمی کامپوزیت، استفاده از روش ترمیمی کامپوزیت نیازی به لابراتوارهای دندانپزشکی ندارد که این روش تکرار خواهد شد. روند درمان در اکثر موارد به دلیل تجربه و مهارت بالای دندانپزشک، فرآیند ترکیبی در یک جلسه انجام می شود.

کامپوزیت ها این قابلیت را دارند که با رنگ طبیعی دندان افراد مطابقت داشته باشند. مردم به طور کلی فکر می کنند که دندان ها سایه ای از سفید هستند. اما در واقع هر دندان از ریشه تا بالا دارای درجه خاصی است. همانطور که قبلاً اشاره کردیم، رزین کامپوزیت این قابلیت را دارد که به صورت یک سایه رنگی وجود داشته باشد. به همین دلیل، دندان های شما به روشی کاملا طبیعی بهبود می یابند و با دندان های دیگر شما همخوانی پیدا می کنند.

به طور کلی کامپوزیت ها به عنوان یک روش درمانی برای دندان های نوجوانان توصیه می شود. این روش به عنوان یک روش موقت موثر است. دلیل استفاده از کامپوزیت برای ترمیم دندان های کودکان و نوجوانان این است که دندان های آنها هنوز در حال رشد است و ترمیم دندان دائمی توصیه نمی شود. بنابراین، دندانپزشکان می توانند از کامپوزیت دندان برای بازیابی عملکرد و ظاهر دندان های نوجوانان تا زمانی که برای ترمیم دائمی آماده شوند، استفاده کنند.

معایب کامپوزیت و مراقبت های بعدی

پس از مونتاژ باید دقت ویژه ای داشت، در غیر این صورت کامپوزیت باید تعمیر شود. زرد شدن رنگ کامپوزیت و سن کم کامپوزیت ها مشکل عدم مراقبت است. استفاده از مسواک و دهانشویه یا حتی آب نمک می تواند به محکم و بادوام دندان های شما کمک کند. اگرچه کامپوزیت ها هزینه کمتری نسبت به لمینت ها دارند. اما از بسیاری جهات هزینه ایجاد می کند. این هزینه ها ناشی از شکستگی در مواد کامپوزیت، شکستگی یا حتی تغییر رنگ دندان است. لطفا توجه داشته باشید که باید به رنگ، شفافیت و سبک مواد کامپوزیت ساخته شده برای دندان های خود توجه کافی داشته باشید. زیرا در غیر این صورت ماده کامپوزیت طبیعی بودن خود را از دست می دهد. برای کاهش احتمال شکستگی دندان های خلفی باید از مواد کامپوزیت با مقاومت بالا استفاده کرد.

فازهای مرکب

همانطور که در بالا ذکر شد، این ترکیب ترکیبی از مهارت و تجربه پزشک است. انتخاب یک پزشک شایسته اولین قدم برای ترکیب صحیح است.

اگر دندان های دیگر فرد نیاز به ترمیم یا درمان دارند، بهتر است قبل از شروع کامپوزیت ترمیم شوند. سپس سطح دندان با یک برس تمیز می شود. پس از تمیز کردن دندان، مقداری مواد کامپوزیت روی دندان های فرد قرار می گیرد تا شفافیت و رنگ کامپوزیت را به نظر و ترجیح وی تایید کند. در این بین می توانید از نظر متخصص استفاده کنید.

پس از خشک شدن دندان ها، کامپوزیت ساخته شده با چسب مخصوص (چسب) به صورت لایه ای نازک و زیر نظر پزشک متخصص روی دندان ها زده می شود و با نور آبی سفت می شود.

برای تکمیل فرآیند مفصل باید عوامل ایجاد ترک و شکستگی از بین رفته و مرحله تمیز کردن دندان ها آغاز شود. سپس طول مواد آن را می گیریم. بنابراین تمام قطعات دارای سطح صاف و صافی هستند. در نهایت دندان ها پس از درمان فیزیولوژیکی شسته شدند.

معمولاً پس از قرار دادن کامپوزیت روی دندان ها، جلسه دیگری برای فرد در نظر گرفته می شود تا به مسائلی از جمله ارتفاع مواد رسیدگی کند.

لامینیس از صفر تا صد

روش دیگر ترمیم دندان لمینت است. امروزه لمینت طرفداران زیادی دارد. کاربران لمینت اغلب جنبه زیبایی را در نظر می گیرند. در واقع لمینت یک لایه بسیار نازک از مواد خاص است که روی دندان ها قرار می گیرد. رنگ لمینت روی دندان به سلیقه فرد بستگی دارد. برخی از افراد لمینت را همرنگ دندان های خود دارند که جلوه ای طبیعی می دهد. برخلاف این افراد، بسیاری ترجیح می دهند سفیدی لمینت را افزایش دهند. لمینت به همان اندازه و مطابق با دندان ها اعمال می شود.
 

معمولا لمینت دندان برای چه کسانی توصیه می شود؟

روکش های دندانی از یک پوسته نازک چینی (سرامیک) یا کامپوزیت تشکیل شده است که توسط دندانپزشک به دندان چسبانده می شود. با استفاده از ونیرهای کامپوزیت دندانی و سرامیکی، می‌توانید ظاهری دلپذیرتر به دندان‌ها و لبخندتان ببخشید و در عین حال از روکش‌های سفارشی متناسب با شکل و ویژگی‌های منحصربه‌فرد خود بهره‌مند شوید.

• زیرا دندانپزشکان با کمک روکش های نازک حسی طبیعی به دندان آسیب دیده شما می دهند.

پلاک به شما کمک می کند دندان ها را سفید کرده و ظاهر دندان های خود را بهبود بخشد.

• انواع روکش های سرامیکی و کامپوزیت نقش مهمی در کاهش فاصله بین دندان ها و پرکردن آن ها دارند.

• با استفاده از لمینت ها می توان به طور موثری از پوسیدگی دندان جلوگیری کرد و از پیشرفت آن جلوگیری کرد.

• ترمیم و ترمیم دندان های شکسته

• خط ناهموار لثه را اصلاح کنید

انواع لمینت

Keramiches Dentallaminat

لمینت سرامیکی برای ظاهری جذاب و زیبا استفاده می شود. همانطور که از نام آن پیداست لمینت سرامیکی از سرامیک مرغوب تشکیل شده است. این نوع لمینت به صورت جداگانه برای دندان های هر فرد در لابراتوار تخصصی دندانپزشکی ساخته و تهیه می شود. لمینت های سرامیکی نور را بر روی دندان منعکس می کنند و همچنین به دلیل سطح صاف و صیقلی که دارند کمتر در معرض لک و تغییر رنگ هستند. در واقع سطح شیشه سرامیک لمینت اصلا رنگی به خود نمی گیرد. برای استفاده از لمینت سرامیکی باید دندان ها را آماده کرد و قالب دندان درست کرد. در سایر جلسات کار لمینت با استفاده از روکش های موقت و در نهایت استفاده از روکش های دائمی روی دندان ها تکمیل می شود.

افرادی که بین دندان های خود فاصله زیادی دارند و تغییر رنگ یا لکه روی دندان های خود مشاهده می کنند بهتر است از لمینت سرامیکی استفاده کنند.

لازم به ذکر است پس از چسباندن لمینت به دندان انسان، دیگر امکان تغییر رنگ و شکل آن وجود ندارد و در صورت شکستگی باید تعویض شود.

لمینت کامپوزیت

اگر به دنبال ظاهری طبیعی هستید، بهتر است از لمینت کامپوزیت استفاده کنید زیرا مواد آن همرنگ دندان شما است. جنس این نوع لمینت پلیمری است و به کمک اشعه لمینت را به دندان می چسبانند و به عنوان یک لایه محافظ روی مینای دندان قرار می دهند.

دندان های کامپوزیت ممکن است نیاز به تعویض داشته باشند و طول عمر دندان های کامپوزیت به طور قابل توجهی کوتاه تر است. افرادی که فضای کمتری بین دندان‌های خود دارند و می‌خواهند ناهماهنگی خفیف تا متوسط ​​دندان‌های خود را برطرف کنند، باید از ونیرهای کامپوزیت استفاده کنند. تفاوت لمینت و کامپوزیت را در ادامه خواهید خواند.

بیشتر بخوانید: https://drsheidaclinic.com/dental-laminate/

  • وب مستر

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی