مدیریت محتوا

مرکز تولید و مدیریت محتوای تخصصی

مدیریت محتوا

مرکز تولید و مدیریت محتوای تخصصی

در این سایت کلیه خدمات تولید و مدیریت محتوا انجام می گیرد.

لینوکس با ویندوز چه تفاوت‌هایی دارد؟

شاید برای شما هم این سوال پیش بیاید که لینوکس و ویندوز در چه مواردی با یکدیگر تفاوت دارند. از این رو، در این مقاله کوتاه سعی می‌کنیم به مهم‌ترین تفاوت‌های ویندوز و لینوکس بپردازیم. در واقع، لینوکس یک هسته می‌باشد و هسته یکی از اصلی‌ترین و ضرور‌ی‌ترین قسمت‌های سیستم عامل به حساب می‌آید و می‌توان گفت لینوکس به تنهایی یک سیستم عامل نیست.

هسته چه وظایفی دارد؟

از مجموعه وظایف هسته می‌توان به مدیریت حافظه، ورود و خروج داده‌ها، سخت افزار و کنترل داده‌های وارد شده اشاره کرد. همان‌طور که در قسمت بالا اشاره کردیم، هسته یک سیستم عامل محسوب نمی‌شود و با استفاده از ابزارهای مختلف به یک سیستم عامل تبدیل می‌شود. بنابراین، معمولا به لینوکس  GNU/Linux گفته می‌شود. همچنین، لینوکس یک سیستم عامل منبع باز است بنابراین کاربر می‌تواند کد منبع را طبق نیاز تغییر دهد در حالی‌که سیستم عامل ویندوز یک سیستم عامل تجاری است بنابراین کاربر به کد منبع دسترسی ندارد و علاوه بر آن لینوکس نمونه متن باز یونیکس به شمار می‌رود و با  POSIXسازگاری دارد.

با توجه به این‌ که لینوکس یک سیستم عامل منبع باز به حساب می‌آید و افراد قادر هستند کدهای موجود را با توجه به نیاز خود طراحی کرده و به فروش رسانند. ولی سیستم عامل ویندوز کاملا سری بوده و برای استفاده از آن باید هزینه‌ای را پرداخت کرد. به همین دلیل است که شما نمی‌توانید به راحتی آن را کپی کنید و با دوستان خود به اشتراک گذارید. همچنین، لینوکس زیر مجموعه‌ی یونیکس به شمار می‌رود و اساسا برنامه‌هایی که با سیستم عامل ویندوز اجرا می‌شوند با لینوکس قابل اجرا نمی‌باشند. اما در حال حاضر با استفاده از شبیه‌ سازها، این کار امکان پذیر شده است. از دیگر مزایای لینوکس می‌توان به پایداری و استقامت بالای آن در مقایسه با ویندوز اشاره کرد. علاوه بر مقاومت لینوکس، می‌توان به نصب و راه اندازی راحت آن نیز اشاره کرد که معمولا برای سال‌ها می‌توان مورد استفاده قرار داد و حتی بدون بوت کردن قابلیت ارتقا به نسخه‌های جدیدتر را دارد. در حالی‌که، برای نصب و راه اندازی ویندوز باید از یک سری پردازنده‌ی قوی استفاده کرد.

نگاهی کوتاه به میزان امنیت لینوکس

هیچ رازی نیست که سیستم عامل مورد نظر شما تعیین کننده اصلی امنیت آنلاین شما می‌باشد. از این گذشته، سیستم عامل شما مهم‌ترین نرم افزاری است که روی رایانه شما اجرا می شود. حافظه و فرایندهای آن و همچنین کلیه نرم افزارها و سخت افزارهای آن را مدیریت می‌کند. بنابراین، می‌توان گفت لینوکس یک سیستم عامل بسیار ایمن است و بدون شک از نظر طراحی امن‌ترین سیستم عامل می‌باشد. همچنین، از همان ابتدا لینوکس به صورت چند کاربره و شبکه‌ای طراحی شده است و اساسا به دلیل باز بودن منابع آن، می‌توان مشکلات به وجود آمده را شناسایی کرد و رفع نمود. در حالی‌که کدهای ویندوز قابل دسترسی نبوده و در صورت نفوذ ویروس‌ها، نمی‌توان آن‌ها را از بین برد و باید نسخه‌ی جدید مایکروسافت را نصب و راه اندازی کرد. همان‌طور که می‌دانید سالانه تعداد زیادی از این ویروس‌ها به سیستم عامل ویندوز آسیب می‌رسانند. ولی برای لینوکس نمی‌توان هیچ ویروسی ساخت زیرا اکثر کاربران از برنامه‌های مختلفی برای لینوکس استفاده می‌کنند. از این رو، نویسندگان ویروس‌ها نمی‌توانند یک الگوی مشخص را برای لینوکس طراحی کنند و آن را مورد حمله قرار دهند. می‌توان گفت لینوکس میزان امنیت بالایی دارد.

  • وب مستر

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی