مدیریت محتوا

مرکز تولید و مدیریت محتوای تخصصی

مدیریت محتوا

مرکز تولید و مدیریت محتوای تخصصی

در این سایت کلیه خدمات تولید و مدیریت محتوا انجام می گیرد.

۵ نکته مهم در مورد جوراب های واریس که نمی دانستید

 


سیستم گردش خون اکسیژن و مواد مغذی را به اندام های مختلف بدن می رساند و دی اکسید کربن و مواد زائد آنها را حذف می کند. خون تازه و غنی از اکسیژن از طریق شریان ها در سراسر بدن گردش می کند و خون بدون اکسیژن از طریق وریدهای مختلف به قلب باز می گردد. خون در وریدهای پا اغلب بر خلاف گرانش عمل می کند تا به قلب برسد. بنابراین، رگ‌های پا بیشتر از سایر قسمت‌های بدن مستعد ضعیف شدن هستند.

سیاهرگ ها دریچه های یک طرفه دارند که از برگشت خون جلوگیری می کند. هنگامی که این دریچه از کار می افتد، خون به جای ادامه دادن به قلب، شروع به جریان در رگ های خونی می کند و باعث بزرگ شدن رگ های خونی می شود. اینجاست که جوراب های فشرده به کار می آیند.

جوراب های فشاری که به آنها «جوراب واریس واریس» می گویند، به مچ پا و پا فشار وارد می کند. وجود این فشار ملایم و مداوم در قسمت تحتانی سیستم گردش خون به عملکرد اعصاب کمک می کند. برای خرید جوراب واریس باید به نکات مهمی توجه کنید که در مقاله امروز کلینیک فیزیوتراپی زنجان در مورد آن صحبت خواهیم کرد.

1. چرا از جوراب های فشاری استفاده کنیم؟

جوراب واریس جوراب هایی با طول های مختلف هستند که کمی بیشتر از جوراب های معمولی پاها را فشرده می کنند. این جوراب ها به گونه ای طراحی شده اند که مقداری فشار را روی مچ پا نگه می دارند و با حرکت به سمت بالا، فشار به تدریج کاهش می یابد. هدف اصلی استفاده از این جوراب ها کمک به عملکرد دریچه های سیاهرگی، بهبود گردش خون در پاها و جلوگیری از مشکلات زیر است:

نارسایی مزمن وریدی

رگهای عنکبوتی

رگهای واریسی

تحقیقات در مورد اثربخشی این جوراب ها چه می گوید؟

تحقیقات نشان داده است که جوراب‌های واریس می‌توانند فواید زیادی داشته باشند، به‌ویژه هنگام درمان بیماری‌هایی که باعث مشکلات رگ می‌شوند، مانند:

ایستادن یا نشستن برای مدت طولانی

سفرهای طولانی با هواپیما یا وسایل نقلیه دیگر که فضای پا محدود است

بارداری

تقریبا 90 درصد از اختلالات پا از سیاهرگ ها منشاء می گیرد. یک مثال نارسایی وریدی است که به عملکرد دریچه های وریدی مربوط می شود. در بیماران مبتلا به این مشکل خون در پاها باقی می ماند و مقدار کمی به قلب باز می گردد. تجمع خون در وریدهای پا می تواند منجر به مشکلات مختلفی از جمله تغییرات پوستی، آسیب دیواره سیاهرگ، التهاب سیاهرگ، رگ های واریسی و حتی لخته شدن خون شود.

2. جوراب واریس برای چه کسانی مناسب است؟

بسیاری از افراد می توانند از جوراب های واریس استفاده کنند، از جمله:

افرادی که مشکلات گردش خون (مانند ترومبوز ورید عمقی و واریس) دارند یا در معرض خطر ابتلا به این مشکلات هستند.

افرادی که اخیرا تحت عمل جراحی قرار گرفته اند

کسانی که نمی توانند از رختخواب بلند شوند یا در حرکت دادن پاهای خود مشکل دارند

افرادی که تمام روز سر کار می ایستند

ورزشکاران

بار زنان

افرادی که زمان زیادی را در هواپیما می گذرانند، مانند خلبانان

آیا ورزشکاران از جوراب سود می برند؟

احتمالاً ورزشکاران زیادی را دیده اید که از جوراب های فشاری و حتی آستین های فشاری استفاده می کنند. تحقیقات کافی در مورد اثربخشی این جوراب ها برای ورزشکاران وجود ندارد، اما شواهد نشان می دهد که می توانند به بهبودی کمک کنند.

یک مطالعه استرالیایی روی دوندگان نشان داد که جوراب های فشاری تأثیر مثبتی بر عملکرد آتی دویدن افراد دارد. به عبارت دیگر، اگر هنگام دویدن جوراب های فشاری بپوشید، دفعه بعد بهتر می دوید. تئوری های مختلفی در مورد تاثیر این جوراب ها بر گردش خون دوندگان وجود دارد، از جمله: افزایش اکسیژن رسانی به عضلات، بهبود گردش خون و افزایش سرعت حذف اسید لاکتیک.

به گفته محققان، یکی از مزایای پوشیدن جوراب های فشاری برای ورزشکاران، اثر محافظتی آن است. به طور کلی، موادی که برای ساخت جوراب های فشاری استفاده می شود، ضخیم تر از جوراب های معمولی هستند، بنابراین از پوست محافظت می کنند و پاها را گرم و خشک می کنند.

3. چگونه باید از جوراب های فشاری استفاده کنیم؟

پوشیدن جوراب های فشاری در صبح قبل از بلند شدن از رختخواب و پایین گذاشتن پاها مهم است. خوابیدن در حالت افقی باعث می شود دریچه های وریدی بهتر از نشستن یا ایستادن باشند.

در موقعیت عمودی جاذبه به بدن اعمال می شود. و جریان خون می تواند به دلیل آسیب دریچه های وریدی مختل شود. به همین دلیل است که مچ پا و ساق پا در هنگام صبح بهتر هستند. و هر روز متورم و سنگین می شود. پوشیدن جوراب‌های فشاری در صبح، دریچه‌ها را در جای خود نگه می‌دارد تا جریان خون سالم در پاهای شما در طول روز حفظ شود.

4. چگونه سطح فشرده سازی جوراب واریس را انتخاب کنیم؟

مقدار تراکم تولید شده توسط مخزن تراکم بر حسب میلی متر جیوه (mmHg) اندازه گیری می شود و مقدار آن معمولاً روی جعبه محصول و CCL درج می شود. این جوراب ها از نظر فشار به چهار دسته اصلی تقسیم می شوند:

فشار خون پایین یا کلاس 1: اگر فشار خون پایین دارید، می توانید از این جوراب ها برای حمایت از جریان خون سالم استفاده کنید و باعث می شود پاهایتان سبک تر شوند.

فشار متوسط ​​یا کلاس 2 فشار متوسط: این جوراب ها نسبت به انواع قبلی مؤثرتر هستند و معمولاً برای افرادی که علائم واریس یا واریس دارند توصیه می شود.

پرفشاری خون یا فشار کلاس 3 و فشار یا فشار بسیار بالا کلاس 4: اگر بیماری های عروقی جدی تری مانند ترومبوز ورید عمقی یا لنف ادم دارید، استفاده از این دو نوع جوراب توسط پزشک توصیه می شود.

شما همیشه باید با پزشک خود در مورد سطح مناسب فشرده سازی مشورت کنید، به خصوص اگر یک بیماری زمینه ای دارید. اکثر جوراب‌های بدون نسخه که در داروخانه‌ها و فروشگاه‌های اینترنتی فروخته می‌شوند دارای فشرده‌سازی کم یا متوسط ​​هستند.

5. چگونه اندازه جوراب های فشاری را تعیین کنیم؟

جوراب های فشاری در اندازه های مختلف (زیر زانو، بالای زانو، روی ران و جوراب شلواری) و در پنجه باز و پنجه بسته ساخته می شوند. جوراب های پنجه باز برای افرادی مناسب است که کفش های پنجه باز می پوشند، در پاها و بین انگشتان عرق می کنند، انگشتان بلندی دارند یا از مشکلات ناخن و زخم در ناحیه پا رنج می برند و همچنین برای فصول گرم سال مناسب تر است. سال

سایز جوراب های واریس ممکن است بین برندها متفاوت باشد. برای اینکه هنگام پوشیدن جوراب واریس احساس راحتی بیشتری داشته باشید و از تمام مزایای آن بهره مند شوید، باید در انتخاب سایز آن دقت کنید. اندازه جوراب وریس روی بسته بندی آنها نوشته شده است. برای اطمینان از مناسب بودن سایز جوراب به نکات زیر توجه کنید:

آنها را صبح قبل از بلند شدن از رختخواب یا قرار دادن پاهای خود اندازه بگیرید.

برای جوراب های زانو، باریک ترین قسمت مچ پا و پهن ترین قسمت ساق پا را اندازه بگیرید. سپس در حالی که روی تخت نشسته اید، پاهای خود را روی زمین قرار دهید و زانوهای خود را خم کنید تا پاهای شما زاویه 90 درجه تشکیل دهند. فاصله بین زانوی خم شده هر پا و کف را اندازه بگیرید.

برای کفش‌های پاشنه بلند، از روی زانو شروع کنید. سپس بایستید و ران های زیر باسن را اندازه بگیرید. در نهایت فاصله کمر تا زمین را اندازه بگیرید.

گاهی اوقات این اندازه گیری ها ممکن است دشوار باشد، به خصوص اگر به دلیل تورم بین دو پا تفاوت اندازه وجود داشته باشد. در این صورت می توانید از پزشک کمک بخواهید. اگر در حال افزایش یا کاهش وزن هستید، ممکن است لازم باشد سایز جوراب خود را تغییر دهید.

  • وب مستر

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی