مدیریت محتوا

مرکز تولید و مدیریت محتوای تخصصی

مدیریت محتوا

مرکز تولید و مدیریت محتوای تخصصی

در این سایت کلیه خدمات تولید و مدیریت محتوا انجام می گیرد.

دندان مصنوعی چیست، برای چیست و برای چه کسانی مناسب است؟


هنگامی که دندانی از بین می رود یا کشیده می شود، فضای دندان برای همیشه خالی است مگر اینکه به نحوی پر شود. خمیردندان مهم ترین راه برای جایگزینی دندان های از دست رفته است. با ما همراه باشید تا به تعاریف دندان مصنوعی، انواع آن و تعاریف پروتز متحرک و ثابت بپردازیم.



دندان مصنوعی چیست؟

به طور کلی هر وسیله دندانپزشکی که جایگزین دندان از دست رفته یا پوشاندن عیب دندان ها شود، پروتز دندان است. بر اساس این تعریف، انواع پروتزهای دندانی عبارتند از:

پروتز کامل دندان یا دندان مصنوعی (دندان) - (هزینه دندان مصنوعی)

دندان مصنوعی جزئی

تاج پادشاهی

پل دندانی

ایمپلنت های دندانی

در کنار روش های جایگزینی دندان مانند ایمپلنت، بریج و بریج دندان، پروتز متحرک یکی از مهم ترین روش های جایگزین است که به دلیل ویژگی ها و هزینه های نسبتا کم طرفداران خود را دارد. به این وسایل دندانپزشکی دندان مصنوعی نیز می گویند، البته این موضوع به گذشته برمی گردد و در حال حاضر بیشتر به آنها دندان مصنوعی می گویند.



انواع دندان های دائمی

واضح است که اگر دندان مصنوعی قابل برداشتن نباشد، به آن پروتز ثابت می گویند. پروتز ثابت باید دارای تکیه گاه باشد. بر این اساس، دو نوع دندان ثابت وجود دارد:

پروتز دائمی روی ایمپلنت: با کمک پروتز می توان یک یا تمام دندان های فک را جایگزین کرد.

پروتز ثابت بر اساس دندان: شامل دو دندان مصنوعی، تاج و بریج است.
 

 

انواع پروتزهای متحرک

به طور کلی دو نوع پروتز متحرک داریم:

پروتز کامل

به طور جزئی یا ناقص مصنوعی

اگر همه دندان ها کشیده شوند از پروتز کامل استفاده می کنیم، اگر برخی از دندان ها کشیده شوند از دندان مصنوعی جزئی یا ناقص در کنار دندان های واقعی استفاده می کنیم.



پروتز کامل چیست؟

پروتزهای کامل می توانند معمولی یا فوری باشند. یعنی به دو دسته مجزا تقسیم می شوند. پروتزهای فوری به طور موقت استفاده می شوند و می توانند به عنوان جایگزینی موقت برای دندان ها استفاده شوند تا زمانی که پروتزهای کامل طبیعی آماده شوند. پروتزهای موقت و فوری را می توان تا حدود 12 هفته پس از کشیدن دندان استفاده کرد.

پس از آماده سازی سنتی دندانپزشکی؛ پروتزها بلافاصله دور ریخته می شوند و دیگر مورد استفاده قرار نمی گیرند. از آنجایی که دندان‌ها، فک و لثه‌ها معمولاً در طول دوره نقاهت کشیدن کوچک یا کوچک‌تر می‌شوند، گرفتن پروتز سریع با مشکلاتی همراه خواهد بود و باید چندین بار برای اصلاح به دندان‌پزشک خود مراجعه کنید.



پروتز دندان پارکل چیست؟

پروتزهای ناقص یا پارسیل در دسته پروتزهای متحرک قرار دارند و از اجزای مختلفی تشکیل شده اند. در این پروتزها، پروتزهای جایگزین روی پایه پلاستیکی همرنگ لثه قرار می گیرند. این مجموعه با استفاده از براکت های فلزی در داخل دهان قرار می گیرد و به طور موقت ثابت می شود. اگر دندان مصنوعی ارزان می خواهید، می توانید با Parchiles حساب باز کنید.

زمانی که هنوز تعدادی دندان طبیعی در فک بالا و پایین وجود دارد، معمولاً این پروتزها را با دندان های از دست رفته دیگر جایگزین می کنیم. پروتز ناقص نه تنها فضای خالی ایجاد شده توسط دندان های از دست رفته را پر می کند، بلکه از تغییر موقعیت دندان دوم نیز جلوگیری می کند.



آیا بیمه هزینه های دندانپزشکی را پوشش می دهد؟

اکثر ارائه دهندگان بیمه های دندانپزشکی بخشی از هزینه های دندان مصنوعی را پوشش می دهند. اما برای اطلاع از شرایط پوشش پروتز خود با شرکت بیمه تماس بگیرید. اما با توجه به وضعیت آشفته صنعت بیمه در کشور، بهتر است هزینه دندان مصنوعی را از جیب خود بپردازید، زیرا هزینه آن چندان بالا نیست و همه می توانند اجازه دهند.



پروتز دندان چگونه ساخته می شود؟

ساخت و نصب دندان مصنوعی ممکن است چندین هفته طول بکشد و ممکن است لازم باشد چندین جلسه به دندانپزشک یا متخصص پروتز خود مراجعه کنید. بر این اساس، فرآیند تهیه این دستگاه های دندانپزشکی شامل چند مرحله است:

اولین قدم ارزیابی فک بالا و پایین است. دندانپزشک موقعیت، تراز و فاصله بین فک ها را اندازه می گیرد و شکل می دهد.

پروتزهای دندانی از مواد خاصی مانند موم و پلاستیک نازک که از لثه و دندان شما گرفته می شود ساخته می شود.

پروتزهای مصنوعی آماده پوشیدن و مناسب هستند.

تنظیمات لازم بعدا برای راحتی و راحتی بیشتر انجام می شود.
 

 

ادامه مطلب: https://realtimedentist.com/1399/03/پروتز-دندان-بهترین-متخصص-پروتز-دندان-د/

  • وب مستر

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی