مدیریت محتوا

مرکز تولید و مدیریت محتوای تخصصی

مدیریت محتوا

مرکز تولید و مدیریت محتوای تخصصی

در این سایت کلیه خدمات تولید و مدیریت محتوا انجام می گیرد.

تکنیک های حذف حباب از رزین اپوکسی

 


رزین اپوکسی ماده ای چسبناک و شفاف از خانواده رزین های دو جزئی است. این ماده از ترکیب هاردنر و پایه رزینی به دست می آید. ما می توانیم با ترکیب مقادیر مختلف رزین و هاردنر و تولید محصولات مختلف به غلظت های مختلف رزین اپوکسی دست پیدا کنیم. اما تولید یک محصول همیشه هدف نیست زیرا هنر رزین اپوکسی گسترده است و شامل تکنیک های هنری مختلفی است.

یکی از مواردی که باید در فرآیند آموزش رزین گنجانده شود، یادگیری تکنیک های حذف حباب های هوا از رزین اپوکسی است. تکنیک های حذف حباب رزین اپوکسی به شما کمک می کند تا کیفیت آثار هنری خود را افزایش دهید و ارزش آثار خود را افزایش دهید. در این قسمت  با سیماب رزین همراه باشید تا با تکنیک های حذف حباب از رزین اپوکسی آشنا شوید.

شاخه ها را از رزین اپوکسی جدا کنید

همانطور که قبلاً هم اشاره کردیم، به کمک هنر رزینی می توانیم کسب و کار خود را داشته باشیم و محصولات هنری بسیار ارزشمندی تولید کنیم. این زمانی اتفاق می افتد که ما کار روان و جذاب بدون حباب ارائه می دهیم. بنابراین، تکنیک های حذف حباب ها از رزین اپوکسی را مطالعه کنید و نکات را در برنامه بعدی خود اعمال کنید.

ابتدا می خواهیم تاکید کنیم که حباب های رزین چگونه تشکیل می شوند؟

علل پل های رزین اپوکسی

اگر کار رزینی زیادی انجام داده اید حتما پدیده ناخوشایند حباب های کوچک روی سطح کار را تجربه کرده اید که بسیار آزاردهنده است. اما چرا این حباب ها تشکیل می شوند؟ پاسخ ساده و واضح است! حباب ها زمانی ایجاد می شوند که دمای سطح مایع در سراسر سطحی که آن را پر می کند یکسان نباشد.

در مورد دیگری هم اتفاق افتاد. وقتی هوا در قالب و سطح کار حبس می شود و کشش سطحی مایع خاص برای فرو ریختن این حفره های کوچک هوا کافی نیست، حباب های کوچک زیادی ظاهر می شوند. در مرحله پخت، ممکن است به نظر برسد که این حباب ها برطرف می شوند، اما با سفت شدن رزین، متوجه خواهید شد که مشکل حل نشده و حباب ها خالی می مانند. حالا به سراغ راه حل می رویم.

تکنیک های حذف حباب از رزین اپوکسی

گرمایش رزین اپوکسی

خوب، ممکن است این ساده ترین یا سریع ترین راه برای خلاص شدن از شر تاول ها نباشد، اما چیز بدی نیست. از آنجایی که این روش مطمئن ترین روش حذف حباب های رزین است، ابتدا به آن اشاره می کنیم. با استفاده از این روش هیچ آسیبی به محصول رزین شما وارد نمی شود. رزین اگرچه پیچیده است، اما ساده است و تحت تأثیر حرارت مستقیم است.

حرارت مستقیم به این معنی است که آتش را مستقیماً روی آن روشن می کنید. بنابراین نگران گرم کردن هوای اطراف نباشید، گرمای جزئی قادر به آسیب رساندن به رزین نیست و کمترین تأثیر را بر ترکیب شیمیایی رزین دارد.

توصیه ما استفاده از هاردنر و رزین در آب داغ برای رفع عیوب رزین است. به این فرآیند گاز زدایی می گویند. با استفاده از این تکنیک، هر هوایی که در مواد رزین وجود دارد، به سطح حباب می زند و می توانید به راحتی آن را حذف کنید.

از فندک استفاده کنید

اگر محصول رزین خشک شده است و اکنون حباب هایی را می بینید و نمی دانید چگونه آنها را بردارید، بهتر است از فندک استفاده کنید. همانطور که در بالا اشاره کردیم، اگر حرارت مستقیم به رزین وارد کنید، رزین حالت خود را تغییر می دهد و به مایع تبدیل می شود. اگر برایتان مهم نیست که برای ساختن یک محصول رزینی برای مدت طولانی صبر کنید، از این تکنیک استفاده کنید. بعد از حرارت دادن و جوش آمدن صبر کنید تا کاملا فرم گرفته و خشک شود.

کاری که شما اساساً انجام می دهید گرم کردن سطح رزین است که حباب های هوا را از بین می برد. از آنجایی که گل ها در زیر این لایه ها محبوس شده اند، زمانی که رزین نرم می شود، فرصتی برای حرکت به عقب دارند. با گرم کردن مجدد رزین، مولکول های هوا در حباب ها منبسط شده و زمانی که به دمای کافی رسیدند ناپدید می شوند.

شما نمی خواهید رزین را بیش از حد گرم کنید، اما حتما از موچین استفاده کنید یا رزین را روی پایه چوبی قرار دهید. پس از حباب های هوا، لازم است حداقل چند هفته تا سه ماه صبر کنید تا رزین و هاردنر دوباره در برابر لمس سخت شوند. بنابراین، اگر زمان خشک شدن رزین برای شما مهم است، حتما از روش مستقیم تری برای گرم کردن رزین اپوکسی استفاده کنید.

برای مخلوط کردن رزین و هاردنر عجله نکنید.

شاید به این موضوع توجه نکرده باشید. اما هنگامی که محصول رزین شما چند بار حباب می زند، هنگام مخلوط کردن رزین و سخت کننده نیز عجله زیادی دارید. برای ترکیب این دو ماده مواد را به صورت چرخشی و تیز به هم نزنید. زیرا مانند تخم مرغ مخلوط شده واکنش نشان می دهد و کف تشکیل می شود. توصیه می کنیم همیشه چوب بستنی را به همراه ابزار کار با رزین خریداری کنید.

برای اتصال دو جزء اپوکسی از چوب بستنی به جلو و عقب استفاده کنید. اجازه دهید دو ماده به آرامی مخلوط شوند. بدون اینکه هوا وارد شود. وقتی رزین را کنار هم مخلوط می کنید حباب ها در رزین فرو می روند و فرصتی برای رشد ندارند.

قالب را گرم کنید

این روش خیلی جدید نیست و امروزه اپوکسی های زیادی علاقه ای به استفاده از آن ندارند، اما بسیار موثر است. در صورت استفاده از این روش، ما تضمین می کنیم که رزین به قالب نمی چسبد و حباب های ناخوشایندی وجود نخواهد داشت. بسیار آسان است، فقط مطمئن شوید که سطح قالب یا سطح کار با رزین برابر است.

در این حالت وقتی رزین را روی سطح کار اجرا می کنید، هیچ کششی روی سطح ایجاد نمی شود و حباب ایجاد نمی شود. توجه داشته باشید که همه قالب های رزین اپوکسی نمی توانند حرارت مستقیم را تحمل کنند. شما نمی توانید همه آنها را با حرارت مستقیم گرم کنید و هر کدام روش گرمایش خاص خود را دارند.

چسب را لایه لایه بریزید

این ترکیبی از تکنیک های ریختن در آماده سازی قالب برای کاهش حباب در قالب نهایی است. اکثر رزین ها غلظت بالایی دارند، بنابراین اگر رزین را به طور ناگهانی در قالب بریزید، هوا به دام می افتد و با خشک شدن، حباب های جبران ناپذیری در داخل کار شما ظاهر می شود. جالب اینجاست که این حباب ها زمانی ظاهر می شوند که محصول رزین تقریباً خشک شده و کار تمام شده است.

برای قرار دادن لاستیک روی سقف یا سطح کار عجله نکنید. برای کاهش نگرانی خود در مورد جلوگیری از تشکیل حباب روی رزین های اپوکسی، آن را روی سطح کار بپوشانید.

خیلی سخت نیست فقط برای هر لایه مقداری رزین و هاردنر تهیه کنید. یک لایه نازک بمالید، بگذارید خشک شود، سپس لایه بعدی را بمالید. این روش اعمال رزین اپوکسی تنها چند دقیقه طول می کشد. دقت کنید که رزین لایه اول کاملا خشک نشده باشد و فقط کمی مورد نیاز است.

سپس لایه بعدی را روی لایه اول قرار دهید و دقت کنید که به لایه اول بچسبد. در واقع با استفاده از این روش به مولکول های هوا فرصت نمی دهید تا به لاستیک بچسبند و به سطح برسند.

از اپوکسی ضد حباب استفاده کنید

یکی از ساده ترین راه ها برای خلاص شدن از شر حباب های مزاحم رزین استفاده از اپوکسی برای پاشیدن حباب ها است. این محصول برای ساخت میزهای رزینی با سطح کار بزرگ طراحی شده است اما در موارد دیگر نیز قابل استفاده است. کافی است این محلول را روی سطح رزین اسپری کنید، حباب ها به سرعت به سطح کار رفته و می توانید آنها را تعمیر کنید.

توجه داشته باشید که این محصول برای تکمیل یک گچ طراحی شده است، نمی توانید آن را بین لایه ها اسپری کنید. اگر آن را بپاشید، فرآیند پخت کامل نمی شود و محصول نهایی مطلوب نخواهد بود.

  • وب مستر

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی