مدیریت محتوا

مرکز تولید و مدیریت محتوای تخصصی

مدیریت محتوا

مرکز تولید و مدیریت محتوای تخصصی

در این سایت کلیه خدمات تولید و مدیریت محتوا انجام می گیرد.

آشنایی با انواع سیستم های مدیریت ترافیک هوشمند


امنیت همواره یکی از چالش های زندگی بشر بوده است. امنیت محل سکونت، امنیت اماکن عمومی، امنیت محل کار و غیره. یکی از دغدغه های زندگی انسان است. با تکامل جوامع انسانی و ظهور فناوری‌های جدید، راه‌حل‌های زیادی برای اطمینان از ایمنی در دسترس است. یکی از این راه حل ها استفاده از سیستم کنترل حرکت است. با خرید دستگاه کنترل حرکت و تجهیز محل کار یا منزل خود به این سیستم ورود، قطعا امنیت بیشتری خواهید داشت. در این مقاله از دیلاک به انواع مختلف سیستم های کنترل حرکت هوشمند می پردازیم.

سیستم کنترل ترافیک مجموعه ای از سخت افزار و نرم افزار است که ورود و دسترسی افراد مختلف به یک ساختمان یا منطقه را کنترل و مدیریت می کند. به بیان ساده، یک سیستم کنترل ترافیک تعیین می کند که چه کسی می تواند در چه زمانی به یک منطقه یا منبع دسترسی داشته باشد. دستگاه های کنترل دسترسی معمولا در ورودی ساختمان ها و مکان های مختلف نصب می شوند و با جلوگیری از ورود افراد غیرمجاز امنیت بیشتری به شما می دهند.

اجزای سیستم کنترل ترافیک هوشمند

برای کنترل دسترسی می توان از تجهیزات مختلفی استفاده کرد. یکی از مهمترین تجهیزات مورد استفاده در سیستم های کنترل تردد، موانع فیزیکی است که در ورودی مکان های مختلف نصب شده و از ورود افراد بدون مجوز جلوگیری می کند. یکی از مهمترین موانع در کنترل دسترسی، جاده، دروازه، درب مجهز به دستگیره یا قفل برقی است.

دو جزء مهم دیگر در کنترل دسترسی، نرم افزار و تجهیزات مدیریت ترافیک هستند. در سیستم‌های متمرکز، بسیاری از مناطق از یک مرکز کنترل می‌شوند و می‌توان از دستگاه‌های دیگری مانند صفحه کنترل دسترسی مرکزی یا تابلو برق استفاده کرد.

دستگاه هایی مانند آنتن ها و برچسب های RFID، دوربین های پلاک خوان و نرم افزارهای مرتبط نیز در برخی از سیستم های کنترل ترافیک مانند پارکینگ ها استفاده می شوند.

دستگاه کنترل تردد چیست؟

دستگاه کنترل تردد وسیله ای است که با شناسایی و راستی آزمایی افراد، باز شدن یک جاده دسترسی را نشان می دهد. اساساً یک دستگاه کنترل ترافیک یک دستگاه حضور و غیاب است که در یک سیستم کنترل دسترسی استفاده می شود. بسیاری از دستگاه های حضور و غیاب جدید دارای ویژگی هایی مانند خروجی رله، خروجی لچ، پورت Wiegand و غیره هستند. این ویژگی ها ابزار حضور و غیاب را به یک ابزار مدیریت ترافیک تبدیل می کند. با خرید دستگاهی با این ویژگی ها دو ابزار در اختیار خواهید داشت: ابزار حضور و غیاب و ابزار مدیریت ترافیک. بنابراین، می توانید از دستگاه خود در یکی از دو ناحیه حضور و غیاب یا کنترل دسترسی استفاده کنید. می توانید از این ابزار به طور مشترک در هر دو ناحیه استفاده کنید.

توجه داشته باشید که علاوه بر دستگاه های حضور و غیاب که قابلیت کنترل دسترسی را دارند، دستگاه های مخصوص کنترل تردد نیز تولید می شوند که عمدتاً برای کنترل دسترسی استفاده می شوند. البته اطلاعات این دستگاه ها در بخش حضور و غیاب نیز قابل استفاده است، اما تمرکز اصلی در تولید این دستگاه ها استفاده از کنترل دسترسی بوده است. قیمت این دستگاه ها نسبت به دستگاه های مربوطه ارزان تر است. بنابراین قبل از خرید دستگاه کنترل ترافیک این موارد را در نظر داشته باشید.

راه حل های احراز هویت در انواع سیستم های کنترل ترافیک هوشمند

تمام فناوری های مورد استفاده برای احراز هویت حضوری و غیاب نیز می توانند برای کنترل دسترسی استفاده شوند. کارت، رمز عبور (کد)، اثر انگشت، تشخیص چهره، اسکنر کف دست، تشخیص عنبیه چشم، فناوری مبتنی بر موبایل (NFC و بلوتوث) و QRCode اصلی‌ترین روش‌های احراز هویت هستند که می‌توانند در سیستم کنترل ترافیک استفاده شوند. کارت و رمز عبور قدیمی ترین راه حل در سیستم های کنترل دسترسی هستند. علیرغم ظهور فناوری های پیشرفته ای مانند بیومتریک، رمز عبور و کارت به دلیل سهولت استفاده و قیمت مقرون به صرفه، همچنان به تنهایی یا همراه با سایر روش های دستگاه های کنترل تردد مورد استفاده قرار می گیرند.

امروزه دستگاه های تک فاکتوری که تنها از یک روش استفاده می کنند (مثلاً فقط کارت یا اثر انگشت) به ندرت ساخته می شوند. اکثر دستگاه های جدید کنترل ترافیک به دلایل مختلفی تولید و عرضه می شوند. این بدان معنی است که آنها روش های مختلفی برای شناسایی دارند. دستگاه های چند عاملی چندین روش احراز هویت را در اختیار شما قرار می دهند و می توانند از هر فناوری موجود در محل کار یا خط مشی مسکونی شما استفاده کنند.

اگر ساختمان یا مکانی که به دنبال آن هستید بسیار مهم است، می توانید از روش ترکیبی برای شناسایی افراد استفاده کنید. به عنوان مثال می توانید پارامترهای دستگاه را طوری تنظیم کنید که فرد ابتدا باید کارت خود را برای ورود به دستگاه نشان دهد و در صورت شناسایی کارت، اثر انگشت یا چهره وی توسط دستگاه تایید شود. اگر اهمیت ناحیه مورد نظر حساس تر باشد، ابتدا کارت شناسایی می شود، سپس کد و در نهایت اثر انگشت یا چهره برای اطمینان از افزایش تعداد عناصر شناسایی شناسایی می شود. در این روش اگر مرحله احراز هویت انجام نشود، تایید نهایی انجام نمی شود و اجازه دسترسی داده نمی شود.

یک سیستم مدیریت ترافیک هوشمند چگونه کار می کند؟

سیستم های کنترل دسترسی به دو صورت پیاده سازی می شوند. کنترل ترافیک آفلاین، کنترل ترافیک آنلاین.

کنترل دسترسی آفلاین به کامپیوتر یا نرم افزار نیاز ندارد. در این روش تمامی تنظیمات از طریق دستگاه کنترل تردد انجام می شود و موانع توسط دستگاه کنترل می شوند. این روش بیشتر برای کنترل و مدیریت مشاغل کوچک یا مکان هایی با یک ورودی استفاده می شود.

ساختمان ها یا سایت هایی با ورودی های متعدد (دو یا بیشتر) نیز می توانند از کنترل ترافیک آفلاین استفاده کنند. اما کنترل هر در یا ورودی مستقل از بقیه درها خواهد بود و در این روش نمی توان به صورت متمرکز مدیریت کرد. اگر می خواهید مدیریت متمرکز چندین ورودی در کار یا زندگی خود داشته باشید، باید از کنترل ترافیک آنلاین استفاده کنید. در این روش تجهیزات کنترل دسترسی ورودی توسط نرم افزار کنترل تردد و از طریق شبکه مدیریت می شود. بنابراین تمام ورودی ها به صورت متمرکز و لحظه ای از یک مرکز واحد کنترل می شوند.

سیستم مدیریت ترافیک هوشمند آنلاین نسبت به روش آفلاین امکانات بیشتری را در اختیار شما قرار می دهد، اما همچنان قیمت بالاتری دارد.

صرف نظر از اینکه از کدام روش کنترل دسترسی استفاده می کنید، عملکرد اصلی این سیستم در همه روش ها یکسان است. برای دریافت مجوز دسترسی یا دسترسی از سامانه مدیریت تردد، لازم است هویت یا اعتبار فرد توسط خواننده خوانده و توسط سامانه تایید شود. این خواننده می تواند یک کارت خوان معمولی یا یک دستگاه کنترل تردد باشد. پس از تایید هویت یا اعتبار فرد، سیگنالی به موانع (قاب، گیت، قفل برقی) ارسال می شود و راهرو باز می شود. هنگامی که شخصی وارد می شود، مانع بلافاصله به حالت پیش فرض خود باز می گردد و راه را مسدود می کند. برای اینکه نفر بعدی بگذرد باید چرخه احراز هویت و تایید آن شخص تکرار شود.
 

  • وب مستر

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی